מללויקה מכסיפה

הדפסה
  Melaleuca argentea שם מדעי
  Silvery Weeping Tea Tree Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

מללויקה  מכסיפה
צילום: © סימה קגן   מכון וולקני
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

מללויקה מכסיפה היא עץ בינוני ירוק-עד, הגדל לגובה של כ-10 מטרים, בעלת צמרת צרה יחסית, וענפים שמוטים כלפי מטה המעניקים לעץ מופע בכותי. העץ דומה במידה רבה לעץ ערבת בבל (שזקוקה להרבה מים, שנתקפת ע"י הקפנודיס הגורם למותה והרגישה לאקרית העיוותים, ולכן מללויקה מכסיפה היא תחליף מצוין). היא עץ חסכן במים, בעל קצב צימוח מהיר, ואינה נתקפת ע"י מזיקים. גזע העץ מתקלף, בצורה אופיינית לחלק ממיני המללויקה: הגזע נראה כמו עטוף בדפי ספוג מתקלף והוא מאד בולט וקישוטי.
העלים  דקים ומאורכים, אורך העלה כ-7 ס"מ ורוחבו כחצי ס"מ, הוא גדל שמוט כלפי מטה, צבעו ירוק כסוף. הפריחה חלה לאורך הענפים השמוטים מטה, אורך התפרחות כ-10 ס"מ, הפרחים מרובי אבקנים וצבעם לבן-קרם. הפרחים עשירים בנקטר והם מושכים דבורים. מללויקה מכסיפה פורחת בארץ בסוף האביב. העץ פורח בגיל צעיר. לעץ  מופע נאה כל השנה.
העץ מתאים לשתילה ברוב אזורי הארץ, בתנאי שמש מלאה וצל חלקי, ובמגוון קרקעות. בארץ מוצאו, במערב אוסטרליה, העץ גדל על קרקעות חול או חרסית, לעיתים קרקעות מלוחות ולאורך ערוצי מים וביצות. ניתן למצוא אותו החל מגובה פני הים ועד 400 מטר מעל פני הים, שם הוא גדל לגובה של עד 20 מטר. בארץ איננו מגיע לגבהים אלו, כנראה בעיקר בגלל הצמצום במים.  
לא מתאים לאזורים קרים וכאלו החשופים לרוחות חזקות. הצמח נחשב לחסכן במים. בשנים הראשונות מומלץ להשקות באופן סדיר כדי שיתבסס בגן, ובהמשך, אפשר להסתפק בהשקיה אחת לחודש, בעונת הצמיחה. כאמור, אינו נתקף במזיקים או במחלות ואינו דורש  טיפול מיוחד. ניתן להעתקה בקלות גם כעצים בוגרים, כמו גם מיני מללויקה אחרים.  
מתאים לשתילה בגן גדול ובגן קטן, כעץ שדרה בעיר, ובחורשות. מגיב היטב לגיזום, מתחדש אחרי גיזום גם מחלקים מעוצים, אך לא בחודשי החורף. הוא מתאים ביותר בסמוך לברכות נוי ולמיסוך עדין. ניתן לטפח על גזע יחיד או מספר גזעים.  
הריבוי מזרעים. הנבטה חלה באביב תוך חודש, במנבטה עם מצע מנוקז, רצוי ורמיקוליט. הנבטים זעירים, אולם לאחר העתקתם לעציצים, קצב הגידול מהיר, ותוך חצי שנה הם מגיעים למטר גובה. 
הסוג מללויקה,  מונה  למעלה מ-170 מינים והוא כולל עצים גבוהים, שיחים ובני שיח, ותכונה משותפת לכולם שהם ירוקי-עד. בארץ גדלים כ-35 מינים וזנים של מללויקה. מוצא מרבית המינים ביבשת אוסטרליה, מכל רחבי היבשת, ומתנאי אקלים מגוונים. 
המינים הרבים והמגוונים מותאמים לתנאי אקלים וקרקע שונים, ומינים רבים מצטיינים בתנאי יובש, בתנאי הצפה ובמליחות. חלק גדול מין המינים עשוי להגיע לגיל 100 שנים ויותר. מרבית מיני המללויקה פורחים באביב ובתחילת הקיץ. 
מללויקה מכסיפה הוא עץ וותיק ומוצלח מאד בארץ, ולא ברור למה העץ הזה לא נפוץ יותר בגנים.

כתבה: סימה קגן 


תמונות נוספות: