איקליפטוס המקור תת-מין סובצינראה

הדפסה
  Eucalyptus camaldulensis subsp. subcinerea שם מדעי
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מרכז מוצא
צמח מיובא צופני

איקליפטוס המקור תת-מין סובצינראה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס המקור תת-מין סבצינראה נחשב בעבר כתת-מין נפרד של איקליפטוס המקור. כיום משייכים אותו לתת-המין המקור של איקליפטוס המקור: Eucalyptus camaldulensis subsp. Camaldulensis.
איקליפטוס המקור הוא עץ ירוק-עד שמוצאו מאוסטרליה, שם הוא יוצר נוף של יערות רחבי ידיים. הוא גדל במהירות ויכול להתנשא לגובה של 35 מ' ואף יותר. גזעו מתעבה עם השנים, ואם אינו נכרת, הוא מגיע לממדים גדולים. צבע קליפת הגזע והענפים חום בהיר. הקליפה מתקלפת בקטעים הניתקים מהגזע, מתעגלים ונושרים. מתחתיה נחשפת קליפה חלקה בהירה, שגם היא תתקלף בעתיד עם התעבות הגזע והענפים.
העלים מוארכים ומסתיימים בחוד, גלדניים, מעט בלתי סימטריים. צבעם ירוק בהיר. כאשר ממוללים את העלים הם מדיפים ריח מיוחד, שמקורו בשמן האתרי שבהם. הענפים הצעירים והעלים משתלשלים כלפי מטה. העלים מפנים את צדם הצר לשמש, וכך מפחיתים את איבוד המים. הסימנים המייחדים תת-מין זה מעצי איקליפטוס המקור האחרים הם הצבע הכסוף והכחלחל של עלי העצים הצעירים שאינם מבריקים ונראים כמכוסים שעווה, העלים הבוגרים לרוב  דמויי חרמש ולענפים הצעירים חתך מרובע.
איקליפטוס המקור פורח כמעט כל השנה, לשמחת לבם של דבורים ומגדלי-דבורים. הפרחים דו מיניים, מסודרים בתפרחת דמוית סוכך פשוט הנישא על עוקץ. פקעי הפריחה מכוסים במצנפת ירוקה הקרויה אופרקולום  שהוא גלגול של עלי הכותרת. במרכזו של האופרקולום בליטה דמוית מקור, היא שנתנה למין את שמו. בעת הפריחה נושר האופרקולום ומתפשקים אבקנים רבים לבנים צהבהבים. הפרחים מדיפים ריח חזק המושך אליהם דבורים. השחלה תחתית והיא מעורה במצעית. הפרי הלקט הנפתח ב-4–5 מגורות, והוא מפזר זרעים רבים. יש שונות רבה במועדי הפריחה בין עצים שונים ממין זה, וכמעט בכל עת ניתן למצוא ביער פרטים פורחים.
מקורו של תת-מין זה באזור מכרות נידח במדינת ניו סאות וולס, באוסטרליה. שם הוא נוצל  לתמיכת מנהרות במכרות עוד מהמחצית הראשונה של המאה ה-19 בעיירות סילברטון וברוקן היל. כאן המקום להעיר שמכרות אלה הם בסיס הקמתה של חברת מכרות הגדולה בתבל והנושאת את שם העיר בה נוסדה BHP Billiton. לפיכך נקרא תת המין Broken Hill. הוא גדל בערוצי נחלים באזור מדברי בו כמות משקעים השנתית הממוצעת היא 234 מ"מ.
תת-מין זה נבדק ע"י ד"ר ר' קרשון, ונמצא מתאים לנטיעות באזורים מדבריים על קרקעות גיריות. לפי מחקר של ד"ר יחיאל זהר נמצא תת-המין מאזור ברוקן היל כעמיד למליחות בקרקע. הוא נבדק בחלקות ניסיון באזורים שחונים בישראל בכיסופים, ביתיר, בלהב ובעומר ונמצא כעץ מתאים לנטיעות בנגב הצפוני. בשנות ה-80 של המאה ה-20 ניטעו עצים רבים של תת-מין זה בנגב הצפוני ובאזורים נוספים בישראל.
איקליפטוס המקור הוא המין הנפוץ ביותר של אקליפטוס באוסטרליה ותפוצתו משתרעת לאורכה ולרוחבה של היבשת והוא אף המין הנפוץ ביותר ממיני האיקליפטוס בנטיעות בעולם.
כתב צבי אבני, ערך עמרם אשל



תמונות נוספות: