איקליפטוס אלבנס

הדפסה
  Eucalyptus albens שם מדעי
  White Box Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס אלבנס
צילום: © שרה גולד   אילנות , 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס אלבנס הוא עץ בינוני. גובהו 25-15 מ' וקוטר גזעו בגובה החזה 0.5 מ'. הגזע ישר מגיע לכמחצית מגובהו ומתפצל למעלה מכך לבדים ולצמרת ענפה. בצוואר השורש של העץ התעבות דמוית פקעת, המכונה  lignotuber. התעבות זו מאפיינת בד"כ עצים קטנים, המכונים מאלי, הגדלים באזורים יובשניים באוסטרליה. העצה שלו קשה ומשמשת לבנייה, לאדני רכבת ולעמודים.
הסות (קליפה) אפורה בהירה, גסה וסיבית, מכסה את הגזע כולו ואת הבסיס של הבדים היוצאים ממנו. בסות חריצים דמויי תלמים היוצרים צורות רבועות המכונות Box; צורות אלה הן שהקנו לעץ את חלק משמו האנגלי. על הסות נמצא לעתים כתמים לבנים. הסות על הבדים חלקה, צבעה לבן בדרך כלל ולעתים אפור מגוון בצבעי תפוז, ורוד או אדמדם-סלמון.
העלים היובניליים נישאים על פטוטרות, מסורגים, בהירים ומעוגלים עם קצה מחודד; צבעם ירוק-כחלחל, נראים כמכוסי שעווה. אורכם 10.5-5.0 ס"מ ורוחבם 10-5 מ"מ.
העלים הבוגרים מסורגים ולהם פטוטרות באורך 3.0-1.2 ס"מ, הטרף דמוי רומח קצר או עגלגל, מתחדד גם בבסיסו, אורכו 16.5-7.0 ס"מ ורוחבו 4.3-1.7 ס"מ. צבע העלים כחול-ירוק או אפור-ירוק אחיד, על פניהם בולטים עורקים היוצאים מן העורק הראשי בזווית גדולה מ-45 מעלות וכן עורקים מחברים במקביל ובסמוך לשולי העלה.
הפרחים והפֵּרות מחוברים בבסיסם זה לזה: נישאים על עוקצים קצרים ביותר או יוצאים ישירות מקצה העוקץ הנושא את התפרחת. אורכו של עוקץ התפרחת 1.8-0.8 ס"מ. כל תפרחת מכילה 7 פרחים. ניצני הפרחים נחלקים למצעית הפרח ולמכסה האבקנים, המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. האופרקולום הוא החלק האופייני לסוג איקליפטוס ואף נותן לסוג את שמו הלטיני, כמו גם העברי, הלקוח מביטוי ביוונית "eu- kaluptos", שמשמעו "מכוסה היטב". בעת שהאבקנים מתיישרים הם מנתקים את האופרקולום מן המצעית של ניצן הפרח והוא נושר מטה. צורת הניצן דמוית כישור מצולע קמעה ונוטה להתעקם, צבעו ירוק-כחול או ירוק בהיר והוא נראה כמכוסה בשעווה בהירה. האופרקולום חרוטי. פרחי האיקליפטוס חסרי עלי עטיף והם מרובי אבקנים. צבע הפריחה באיקליפטוס אלבנס לבן. בישראל הפריחה בסוף החורף ובאביב מינואר עד מאי. הפרחים מכילים צוף רב המשמש לייצור דבש דבורים.
הפֵּרות דמויי חבית  או גביע ששפתו רחבה, אורכם 1.5-0.6 ס"מ ורוחבם 10-5 מ"מ. לעתים נמצא פֵּרות שיש להם צלעות לאורכם. לפֵּרות 3 עד 4 מכסים של פתחי הזרעים. הפֵּרות מכוסים בחומר שומני בהיר דמוי שעווה. הזרעים שחורים, חומים או אפורים, אורכם 2-1 מ"מ. 
העץ נפוץ בטבע במפנים מערביים ובמישורים בסמוך לשוליים המזרחיים של אוסטרליה מדרום מזרח קווינסלנד בצפון, דרך ניו סאות וולס ועד ויקטוריה בדרום. אוכלוסייה מבודדת גדלה מערבה משם במדינת דרום אוסטרליה. בית הגידול של העץ הוא במישורים ובמדרונות מתונים ברום 500-150 מ' מעל פני הים. כמות המשקעים השנתית הממוצעת היא 800-500 מ"מ.
השם המדעי של מין איקליפטוס זה הוא אלבנס – albens, שמשמעו לבן. השם מציין בלטינית את הצבע הלבן של מופע העץ ואת הצבע של החומר השומני דמוי שעווה המכסה את ניצני הפריחה והפֵּרות. שם זה הינו גם חלק מהשם האנגלי המקובל של העץ: White Box.
העץ הוגדר בעבר כתת מין אלבנס של איקליפטוס המיפלויה – Eucalyptus hemiphloia, המכונה גם איקליפטוס גלילי. מקור השם האנגלי White Box בכתמים הלבנים המופיעים על העלים ועל הפֵּרות המעוצים של העץ, והכינוי Box ניתן בשל הצורות הגאומטריות הרבועות של הסות. 
איקליפטוס אלבנס הוא אחד מכ-700 המינים בסוג איקליפטוס, מקור כולם באוסטרליה ובסביבתה הקרובה. איקליפטוסים הם העצים הניטעים ביותר בעולם לתפוקת עץ, ושטח הנטיעות שלהם הגיע בשנת 2010 ל-202,620 קמ"ר. הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 150-130 סוגים ובהם 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד. הסוגים המוכרים ממשפחת ההדסיים הם ההדס המצוי – המין היחיד במשפחה שגדל בטבע בישראל – עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה ועצי/שיחי הנוי קליסטימון ומללויקה שאף מוצאם באוסטרליה.
בישראל ניטע איקליפטוס אלבנס כעץ יער וכעץ שדרות ליד כבישים מהגליל ועד צפון הנגב. במיוחד בולטות הנטיעות במחנות צה"ל ובשדרות לאורך כביש 40 ליד קריית גת.
כתב: צבי אבני



תמונות נוספות: