איקליפטוס מכבדי

הדפסה
  Eucalyptus paniculata שם מדעי
  Grey Ironbark Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
צמח מיובא צופני

איקליפטוס מכבדי
צילום: © שרה גולד   אילנות , 7-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס מכבדי הוא עץ בינוני עד גבוה. גובהו 20 עד 30 מ'. העץ הגבוה ביותר נמדד באוסטרליה. הוא מתנשא לגובה 56 מ' וקוטרו בגובה החזה 1.94 מ'. לעצים הצעירים צמרת צפופה ודקה ההולכת ונפתחת עם התבגרות העץ.
העצה של איקליפטוס מכבדי נחשבת איכותית מאוד: קשה, חזקה, כבדה (משקל סגולי 1.12), עמידה לפגעי חיפושיות וטרמיטים, וניתנת לעיבוד לאחר ייבוש זהיר וקפדני. צבעה משתנה מחום בהיר בהיקף לאדום-חום עד שוקולד בליבה. לעצה שימושים רבים: למשטחים, לריצוף, לאדני רכבת, לקונסטרוקציות ולעמודים.
לאיקליפטוס מכבדי גזע אופייני לעצים המכונים באנגלית Ironbark, המתאפיינים בסות (קליפה) שאינה מתקלפת אלא נערמת מדי שנה בשכבה נוספת. היערמות זו יוצרת ציפוי עבה וקשה לגזע החרוץ בתלמים עמוקים. לסות של איקליפטוס מכבדי צבע אפור המקנה לעץ את שמו האנגלי המקובל Grey Ironbark. הסות גם יכולה להופיע עם תלמים רדודים מאוד וצבעה לעתים יותר חום מאפור. 
העלים היובניליים נגדיים בתחילה וצורתם כרומח רחב.
העלים הבוגרים מסורגים, ירוקים מבריקים בצדם העליון וירוקים-אפורים בהירים יותר בצדם התחתון. צורתם כרומח המתחדד בקצהו, אורכם 8 עד 12 ס"מ ורוחבם 1.2 עד 3 ס"מ.
בשונה מהתפרחת הסוככנית של רוב של מיני האיקליפטוסים, לאיקליפטוס מכבדי תפרחות של מכבדי פרחים נטויים מטה. שמם panicles והם שמקנים למין זה את שמו המדעי paniculata ואת כינויו העברי – מכבדי. המכבדים עצמם מורכבים מקבוצות של 9-3 פרחים הנישאים על עוקץ המכבד שאורכו 1 עד 2 ס"מ, כל פרח נישא על עוקץ שאורכו 0.3 עד 0.5 ס"מ. אורכם של ניצני הפרחים 0.7 ס"מ, רוחבם 0.5 ס"מ וצורתם אגס רחב עם מכסה חרוטי, המכונה  אוֹפּ֪רקוּלוּם. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס ופעולתו לכיסוי ניצן הפריחה נותנת את שמה לאיקליפטוס: ביוונית eu-kaluptos משמעו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים כלפי מעלה את האופרקולום, הוא ניתק ונושר לקרקע. הפרחים מרובי אבקנים נטולי עלי עטיף. צבעם לבן עד קרם.
באוסטרליה פורח העץ בזמן שאין כמעט צמחים פורחים אחרים. העץ פורח רק אחת לכמה שנים. לפרחים צוף רב והם מושכים ציפורים וחרקים. לכן, אעפ"י שהעץ אינו פורח מדי שנה הוא משמש לייצור דבש.
לפֵּרות צורת אגס קטום או חרוט הפוך. אורכם 0.7 ס"מ ורוחבם 0.9 ס"מ.
בית גידולו הטבעי של איקליפטוס מכבדי הוא באזורים גשומים לאורך חופה של מדינת ניו סאות וולס במזרחה של אוסטרליה, ברום מ-0 ועד 500 מ' מעל פני הים. האקלים בבית גידולו הוא סובטרופי ללא קרה כמעט, עם כמות משקעים שנתית ממוצעת שנעה בין 750 ל-1,750 מ"מ ועונה יבשה, אם מתקיימת, קצרה מאוד. העץ גדל בקרקעות פוריות ועמוקות הכוללות סילט וחול. העץ מגיע לשיא גודלו בערוצים לחים, אך גם עמיד יחסית ליובש ולקרקעות דלות יותר ואבניות באזורים הרריים.
העץ נפוץ בנטיעה בשכונות מערביות של העיר סידני. איקליפטוס מכבדי נטוע בהצלחה רבה במטעים לייצור עץ בברזיל, בארגנטינה ובארצות שונות באפריקה.
האקלים בישראל אינו מספק את התנאים הנדרשים להצלחת נטיעות איקליפטוס מכבדי, ועל כן לא ניטע ביערות קק"ל. כך ייתכן שהמקום היחיד שאפשר למצוא מין זה הוא באילנות. 
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ממשפחת ההדסיים הם ההדס המצוי – המין היחיד במשפחה שגדל בטבע בישראל – עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה, ועצי/שיחי הנוי קליסטמון ומללויקה שאף מוצאם באוסטרליה.
מלבד איקליפטוס מכבדי נמצא בסוג זה עוד כ-700 מינים ואלפי תת מינים. האיקליפטוס הוא סוג העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר).  בשנת 2010 נאמד השטח הכולל של נטיעות איקליפטוס בעולם ב-202,620 קמ"ר (לפי נתוני FAO).
כתב: צבי אבני



תמונות נוספות: