קורימביה נאה

הדפסה
  Corymbia eximia שם מדעי
  Yellow Bloodwood Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

קורימביה נאה
צילום: © שרה גולד   אילנות , 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

קורימביה נאה היא עץ קטן עד בינוני המגיע לגובה 20 מ', יש לו גזע יחיד המתעוות לעתים כאשר הוא גדל על קרקעות דלות. העץ עשוי להגיע לגיל 100 שנה. הסות (קליפה) חומה בהירה עד צהובה, עשויה רבדים־רבדים, גסה, סיבית, עם חריצים לאורך הגזע ואינה מתקלפת. צבע הסות הוא, ככל הנראה, המקור למילה "Yellow" בשם האנגלי של העץ.
בקליפה נמצא מדי פעם באזורים פגועים הפרשת גומי אדום, היוצא מן העץ מ"עורקים" החודרים לעצה. זה המקור לכינוי "Bloodwood" – השם האנגלי שניתן לעץ זה כמו גם לכמה מינים אחרים מהסוג קורימביה.
העלים היובניליים, לאחר ששת הזוגות הראשונים הנגדיים, מסורגים, דמויי ביצה או אליפטיים, המסתיימים בקצה חד – דמויי רומח. צבעם ירוק־אפור בהיר. העלים הבוגרים מסורגים אף הם, עבים, ולהם עורקים רבים. צורתם דמוית רומח או מגל וצבעם ירוק בהיר אחיד. אורכם 20-10 ס"מ ורוחבם 1.3-.03 ס"מ. 
התפרחות מסיימות את הענפים, והן בנויות מסוככים שבכל אחד מהם 7 פרחים. עוקץ הסוכך גלילי או מצולע ואורכו 3 ס"מ. אורך עוקצי הפרחים בסוכך מגיע עד 0.2 ס"מ. ניצני הפרחים דמויי אלה או אגס, אורכם 1.0- 1.5 ס"מ וקוטרם 0.6- 0.8 ס"מ. מכסה הניצן (אופרקולום) גלילי שטוח ובקצהו מקור קטן; הוא רחב כמו מצעית הפרח אך קצר ממנה בהרבה. כאשר האבקנים הכפופים מתיישרים הם דוחפים את מכסה הניצן והוא צונח לקרקע. הפרחים נטולי עטיף, צבעם לבן או קרם (צבע הנקבע לפי זירי האבקנים) ולהם זירים ארוכים במיוחד, היוצרים יחד עם אבקני פרחים סמוכים בסוכך גושי פריחה גדולים הנראים למרחוק. הפריחה בישראל באביב.
לפֵּרות המעוצים צורת ביצה או כד עם צוואר דק המתרחב בקצהו. אורכם 2.0-1.3 ס"מ וקוטרם 1.5-1.0 ס"מ. החלק העליון שלהם דמוי טבעת המקיפה חלק שקוע. בחלק זה נמצאים הפתחים שדרכם מתפזרים הזרעים.
העץ נפוץ בטבע סמוך לחופה המזרחי של אוסטרליה במדינת ניו סאות וולס. בית הגידול שלו הוא יערות עצים קשי-עלים באזורים יבשים. יערות אלה גדלים על אדמות המתפתחות על אבן חול במדרונות מתונים ותלולים המגיעים לגובה 500 מ'. באזור זה כמות הגשמים השנתית 1800-730 מ"מ, בעיקר כגשמי קיץ. לאחר שרֵפות העץ מתחדש שם מניצנים הנמצאים על הגזע או על הבדים.
הסוג קורימביה הוא סוג חדש הכולל 121 מינים ששויכו בעבר לסוג איקליפטוס והופרדו ממנו באמצע שנות ה-90. קורימביה נאה נקבעה כמין הטיפוסי לסוג זה. ההבדל המורפולוגי היחיד, שעליו הצביעו הבוטנאים וניתן לראותו בשטח, נמצא בסוככי הפרחים המרכיבים את התפרחות. לעוקצים נושאי הפרחים באיקליפטוס אורך שווה – כך נוצר סוכך בעל מבנה כיפתי. בקורימביה, לעומת זאת, סוכך הפריחה שטוח בשל אורכם השונה של העוקצים נושאי הפרחים: החיצוניים ארוכים מהפנימיים. השם Corymbia מתאר את צורתו השטוחה של סוכך התפרחת המאפיין סוג זה – "Corymb", המתאר קבוצת פרחים היוצאים מגבעול בגובה שונה אך מסתיימים כולם באותו מישור.
השם המדעי של המין "eximia" פירושו יוצא מן הכלל או מצוין והוא ניתן כביטוי לתצוגת הפריחה היפה או לפי מקור אחר, לצבע של קליפת העץ.
העץ מתאים מאוד לשימושים גנניים. פריחתו השופעת אסתטית, תורמת לעמידותו ולהתאמתו – מעת שהתבסס – לסוגי אדמה שונים וליובש. הצוף של פרחיו מושך בע"ח רבים ואת זרעיו אוכל באוסטרליה תוכי קקדו. צורה קטנה של העץ, המכונה "Nana", מקובלת מאוד בגינון. בישראל נטועים עצי קורימביה נאה כעצי נוי באזור השרון.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: