בוהיניה סמלה

הדפסה
  Bauhinia semla שם מדעי
  White Orchid Tree Common name
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אסיה, מרכז מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
משמש לרפואה צמח מיובא

בוהיניה סמלה
צילום: © פבלו צ'רקסקי   משתלת גילת של קק"ל , 1-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

בוהינה סמלה היא עץ קטן עד בינוני. כמו רוב מיני הבוהיניה הוא שייך לקבוצה שמכונה באנגלית "עצי הסחלב" (Orchid trees), שזכו לשם זה בגלל צורת הפרחים, גודלם וצבעם.
בוהיניה סמלה יכולה להגיע לגובה 6 – 7 מ', הסות (קליפה) של הגזע כהה. העלים מעוגלים או רחבים מעט ביחס לאורך,  וקהים בקצותיהם; לעיתים מופיע בקצה שנץ רדוד.  בסיס הטרף דמוי לב. קוטר הטרף 8 – 15 ס"מ. אורך הפטוטרת בערך כאורך הטרף, והיא מעובה בשני קצותיה. העץ נשיר חלקית.
הפרחים נישאים על עוקצים זקופים. קוטר הפרח כ-2.5 ס"מ. לפרח 5 עלי כותרת הערוכים בסימטריה דו-צדדית בולטת, 3 זקופים כמפרש ועוד 2 אופקיים. עלי הכותרת  לבנבנים או בצבע קרם ומנוקדים בנקודות ארגמניות. לפרח 3 אבקנים ועמוד עלי, כולם בצורת קשת שהחלק הקמור שלה מופנה מטה. לפרח 2- 3 עלי גביע שעירים ומפורדים. הפריחה שופעת ומכסה את העץ בסתיו. יש שמתארים את העץ הפורח כאילו הוא מכוסה כפור.
הפירות הם תרמילים ארוכים ושטוחים, אורכם 10 – 18 ס"מ ורוחבם 3- 4 ס"מ, בתוכם 6 – 8 זרעים שטוחים, עגולים, חלקים וצבעם חום כהה. הוא נפתח מאוחר בחורף.
שימושים: בזכות יופיו בפריחה הסתווית ועמידותו היחסית לכפור, המין משמש בנטיעות גנניות. הקליפה, השרף והעלים משמשים ברפואה העממית כתרופה למחלות רבות ושונות, ומחקרים שונים מצאו חומרים בעלי פעילות ביולוגית.
מוצאו של המין הוא בצפון פקיסטן, בצפון הודו, נפאל ובנגלדש.
שמות המין הקודמים retusa ו-roxburghiana נחשבים כשמות נרדפים שאינם בתוקף (synonym).
כתב עמי זהבי



תמונות נוספות: