שיטה רישתית

הדפסה
  Acacia retinodes שם מדעי
  Swamp Wattle Common name
קטניות
Fabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום, טסמניה מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

שיטה  רישתית
צילום: © איילון כלב   אילנות , 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

שיטה רשתית היא שיח או עץ קטן ורחב צמרת שגובהו 10-5 מ'. היא נחשבת לעץ מהיר גידול וקצר חיים שרק לעתים רחוקות חי יותר מ-20 שנה. כמו במיני שיטים רבים אחרים הנפוצים באוסטרליה גם בשיטה רשתית העלים הנראים הם פילודים שמקורם בהתרחבות הפטוטרות ובהיעלמות הטרף של העלים. הפילודים במין זה שטוחים, צרים ועבים. בחלקם העליון הפילודים מעט יותר רחבים מאשר בבסיסם. צבעם של הפילודים ירוק או אפור-כחלחל, אורכם 23-13 ס"מ ורוחבם 1.5-0.3 ס"מ. בפילודים עורק אחד במרכז והוא אינו בולט.
התפרחת מרוכזת סביב ציר אחד שאורכו 4.0-0.7 ס"מ וממנו יוצאים עוקצי פרחים דקים באורך 7-2 מ"מ. קצותיהם מעוגלים. בכל תפרחת 50-18 פרחים בצבע קרם או צהוב בהיר עד זהוב. הפרחים קטנים יחסית ויש להם 5 עלי גביע מאוחים עד הקצה שלהם. בישראל פורחת שיטה רשתית באביב, בחודש מארס.
התרמילים ישרים, חלקים, אורכם 16 ס"מ, רוחבם 1.1-0.5 ס"מ והם מחויצים בין זרע לזרע. הזרעים מוארכים, מלבניים עד אליפטיים באורך 6-4 מ"מ וצבעם חום כהה עד שחור מבריק.
לשיטה רשתית שני ורייאנטים השונים בבית גידולם ונבדלים זה מזה באורך הפילודים ובמספר הפרחים בכל תפרחת. 
שיטה רשתית גדלה בחלק הדרומי מזרחי של אוסטרליה, במדינות דרום אוסטרליה, ויקטוריה וטסמניה.
השם המדעי של הסוג בלטינית נגזר מהמילה היוונית Akakia שמשמעה "נקודה חדה" והיא מציינת את הקוצים במין שהוגדר בשם זה כבר במאה הראשונה לספירה במצרים – שיטת הנילוס. אגב, אותה שיטת הנילוס אינה משתייכת לפי החלוקה הטקסונומית החדשה לסוג Acacia. השם המדעי של שיטה רשתית מקורו במילה היוונית שמשמעה "שרף" – Rhetine, והיא מבטאת את הפרשת הגומי הרבה מענפי העץ. השם העברי "רשתית" שניתן למין נובע מטעות בתרגום השם המדעי הדומה למילה retina שהוא שמה הלועזי של רשתית העין.
השם wirlda של שיטה זו הוא הכינוי של העץ ע"י האבוריג'נים החיים בסביבת בית גידולו. השם השני באנגלית – ,Prickly wattle מורכב מ-wattle שהוא שם גנרי לעצי שיטה שונים הגדלים באוסטרליה ובדרום אפריקה ומהמילה Prickly שמשמעה "דוקרני" אף שלשיטה זו אין קוצים כלל.
שמות אחרים המקובלים לשיטה רשתית מציינים את בית הגידול של השיטה בביצות או באזורים עם קרקע לחה (אף שאותו מין גדל גם באזורים יבשים יחסית), את הפריחה של שיטה הזו לאורך כל חודשי השנה כמעט ואת הצבע הכסוף מעט של גזעי העצים הצעירים.
ראוי לציין שבפורטוגל הוגדרה שיטה רשתית בחוק כמין פולש שאסור לטעת אותו והמפיץ אותו ייענש.
בהיות מיני שיטה מקבילים שמקורם באוסטרליה – כמו שיטה כחלחלה ושיטת עלי ערבה – מינים שהוגדרו מזה זמן רב כמינים פולשים בישראל, לא ראוי שמין זה יוכנס בעתיד לרשימת העצים שיינטעו בנוי וביער בישראל.
כתב: צבי אבני



תמונות נוספות: