שיח-אברהם נגונדו

הדפסה
  Vitex negundo שם מדעי
  Five-leaved Chaste Tree Common name
שפתניים
Lamiaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
מחולק לאונות צורת העלה
משונן שפת העלה
נטע אדם בית גידול
מרובע צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אסיה, אפריקה, מזרח, דרום-מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

שיח-אברהם  נגונדו
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

שיח-אברהם מכבדי דומה למדי לשיח-אברהם מצוי הגדל בר באזורינו, ועם זאת שונה, נדיר  ומומלץ לשתילה בגן. הוא שיח או עץ קטן, נשיר, וגדל בקצב צימוח מהיר ל - 8-4 מטר גובה ול - 4-3 מטר רוחב. באופן טבעי הוא גדל כשיח, המצמיח ענפי מים מאזור בית השורשים, אולם ניתן ומומלץ לעצבו כעץ קטן.
 העלים נגדיים, מאוצבעים, נישאים על פטוטרת ארוכה - 4.5 ס"מ. העלה כפני, מחולק ל-5-3 עלעלים איזמלניים שאורכם 10-4 ס"מ. צבע העלים בצדם העליון הוא ירוק כהה והם חלקים, וצידם התחתון מאפיר. הרושם הכללי הוא של עלווה ירוקה רעננה, בשונה ממין הבר.
הפרחים ערוכים בשיבולים שאורכן 25 ס"מ, הכותרת דו-שפתנית, צבעה לילך-לבנדר, אורך צינור הכותרת 4 מ"מ. התפרחת יפה וריחנית, בולטת על רקע העלווה הירוקה, הפרחים צופניים ומושכים דבורים. מועד הפריחה בקיץ, בחודש יוני.
שיח-אברהם מכבדי נשתל באילנות בשנות ה-50, ומאז אמנם שרד רק צמח אחד בגן, אך הוא חיוני ופורח כל שנה.  יש לזכור שבמרבית השנים הוא גדל ללא תוספת השקיה. לא ידוע לנו עם פרטים נוספים הגדלים בארץ. באילנות, עקב הטיפול הלקוי בשנים עברו, הוא גדל בצורת שיח ואיננו מעוצב.
מומלץ לשתול אותו בגן ולעצבו לעץ קטן. מתאים לשתילה בתנאי שמש מלאה או צל חלקי, בכל אזורי הארץ. עמיד לטמפרטורות החורף בארץ, לרוחות ולחום. נחשב לחסכן במים לאחר שהתבסס בגן, אולם תוספת השקיה בקיץ תתרום למופע אסטטי ורענן. בהיותו עץ קטן, הוא מתאים לשתילה מתחת לחוטי חשמל, בפטיו, בגינה קטנה. משתלב היטב בגינון ים-תיכוני ומאידך אינו משדר יובש הודות לעלווה הירוקה-רעננה.
הריבוי של הצמח הגדל באילנות הוא וגטטיבי, משרישים ייחורים מעוצים למחצה בעזרת הורמון השרשה ובשולחן השרשה. 
בסוג שיח-אברהם כ-250 מינים של שיחים ועצים, שמוצאם מאזורים טרופיים וסובטרופיים.
כתבה סימה קגן




תמונות נוספות: