בן-עוזרר סוככני

הדפסה
  Rhaphiolepis umbellata שם מדעי
ורדיים
Rosaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אסיה, קוריאה ויפן מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

בן-עוזרר סוככני
צילום: © שרה גולד   אילנות, 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

בן-עוזרר סוככני הוא שיח מעוצה ירוק עד, מאריך שנים, הגדל בקצב איטי, ל 3-2 מטר גובה ורוחב. כעבור שנים, יוצר שיח צפוף, מעוגל דמוי כרית גדולה. העלים גילדניים, מבריקים, עבים מאד דמויי ביצה הפוכה. שפת העלה משוננת אך השיניים מרוחקות זו מזו. אורך העלה 7.5-2.5 ס"מ וצבע העלים ירוק כהה.
הפרחים לבנים, ערוכים באשכולות, קוטר הפרח כ-2 ס"מ  והם ריחניים. הפריחה חלה בסוף החורף, בחודשי מרץ-אפריל, השיח מתכסה כולו בפריחה מרהיבה. בהמשכה מתחיל להתפתח פרי, שהוא בית גלעין מדומה. בחודשים הראשונים להתפתחות הפרי ,צבעו ירוק והוא כמעט אינו נראה, בסתיו מגיע הפרי לגודלו הסופי, 12-8  מ"מ, וצבעו הירוק הופך לכחול מתכתי. הפירות מקשטים את השיח בכל תקופת החורף ולפעמים, כאשר השיח מתחיל את פריחתו באביב, עדיין נראים עליו פירות מהשנה הקודמת.
 בן-עוזרר סוככני מתאים לגידול ברוב אזורי הארץ, כולל אזור ההר, בשמש מלאה או בצל חלקי. בדרום הארץ: מקרית-גת ועד אילת, יש לשתול אותו באזורים המוצלים של הגן, במפנה צפוני, מאחר והצמחים סובלים מהקרינה החזקה המאפיינת את האזור. לעיתים בתנאי קרינה חזקה, קצות הענפים מתייבשים, ואז מומלץ להעתיקו לתנאי חצי צל.
הצמח מתאים לרוב סוגי הקרקע, אך זקוק לקרקע מנוקזת ורצוי מועשרת בחומר אורגני. הוספת קומפוסט לבור השתילה משפרת את הגידול. הוא נהנה  מטמפרטורות לילה נמוכות, ובפרט באזורים קרים. נחשב לבעל צריכת מים נמוכה אולם מומלץ להשקותו בגן לפחות אחת לשבועיים, וזאת רק לאחר התבססותו בגן. אין צורך לגזום אותו במשך שנים רבות. עמיד למחלות ומזיקים. חסרונו היחיד הוא קצב גידולו האיטי. מומלץ מאוד לפזר חיפוי רסק עץ מסביב לצמחים על מנת לדכא גידול עשביה, עד שהצמחים יכסו את השטח. החיפוי חיוני ביותר כי הוא תורם להורדת הטמפרטורה ולשמירה על הלחות באזור בית השורשים. פעולה זו עשויה לשפר את קצב הגידול. בהיותו שיח ירוק עד בעל צימוח קומפקטי, הוא מתאים לשמש כצמח רקע. בגן גדול הוא יכול לכסות שטחים. ניתן להשתמש בו גם ליצירת הפרדה טבעית ונמוכה שאיננה דורשת גיזום, כיסוי איי תנועה, או כצמח בודד בגן קטן. כאמור הוא מאריך שנים. הריבוי הוא ע"י זרעים, אותם יש להנביט במנבטה, באביב.
הסוג בן-עוזרר מונה כחמישה מינים של שיחים ירוקי עד שמוצאם ביפן ובסין. בארץ נפוצים בגינון שני מינים: בן-עוזרר סוככני ובן-עוזרר הודי, והמכלוא בן-עוזרר X דלקורי, שהוא יציר תרבות ותוצאת הכלאה בין שני המינים: בן-עוזרר סוככני ובן-עוזרר הודי.
כתבה סימה קגן


תמונות נוספות: