איקליפטוס רוברטסון

הדפסה
  Eucalyptus robertsonii שם מדעי
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס רוברטסון
צילום: © שרה גולד   אילנות, 7-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס רוברטסון הוא עץ בינוני המתנשא לגובה 30 מ'. צבע הסות (קליפה) אפור עד אפור-חום. הסות נערמת ומכסה את כל אורך הגזע ואת הבדים היוצאים ממנו. היא בנויה מסיבים קצרים וחלקים היוצרים רצועות ארוכות וביניהן תלמים רחבים. העץ נקרא באנגלית Peppermint, לא משום דמיונו למנטה או לריחה, אלא בשל צורת הסות הנערמת שלו והמכונה גם Bloodwood. סות זו מתאפיינת בצבע אפור עד שחור ובחריצים רחבים ולא סימטריים היוצרים צורת קשקשים ארוכים.
 העלים היובניליים נגדיים, דמויי רומח וצבעם ירוק-אפור הנראה לעתים כמאובק. העלים הבוגרים מסורגים, דמויי רומח צר שאורכו 13-7 ס"מ ורוחבו 1.5-0.8 ס"מ. העלים הצרים הקנו לעץ את אחד משמותיו באנגלית. צבע העלים הבוגרים ירוק-אפור בהיר, אחיד בשני צדי העלה.
התפרחות מורכבות מכמה סוככים, כוללות יותר מ-11 פרחים בכל אחת מהן. הסוככים נישאים על עוקץ באורך 0.8-0.5 ס"מ, כל פרח מחובר בעוקץ שאורכו 0.3-0.1 ס"מ. הפרחים חסרי עטיף. האבקנים בצבע לבן או צהוב או קרם. ניצני הפרחים דמויי אלה הנישאת על עוקץ גלילי או חרוטי. אורכם 0.5-0.3 ס"מ וקוטרם 0.3-0.2 ס"מ. כל ניצן כולל שני חלקים: מצעית הפרח (הכוללת את האבקנים ועמוד העלי) ומכסה המצעית המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. לאופרקולום צורה כדורית או חרוטית והוא קצר ממצעית הפרח ושווה לה בקוטרו. האופרקולום הוא האיבר האופייני לסוג איקליפטוס ואף נותן לסוג את שמו הלטיני, כמו גם העברי, הלקוח מביטוי ביוונית – "eu- kaluptos" שמשמעו "מכוסה היטב". בעת שהאבקנים מתיישרים הם דוחפים ומנתקים את האופרקולום מן המצעית של ניצן הפרח והוא נושר מטה.
לפֵּרות צורת כדור או אגס, אורכם כרוחבם: 0.6-0.4 ס"מ. למכסה שלהם צורת דיסקוס שקוע או שטוח בקצה הפרי. המכסים של פתחי הזרעים נמצאים מתחת למישור קצה הפרי או בגובה שלו.
השם המדעי של איקליפטוס רוברטסון ניתן כאות הוקרה ליערן הדרום אפריקני C. C. Robertson  – חוקר היער הראשי במדינתו בעשורים הראשונים של המאה ה-20. רוברטסון פעל רבות במחקר ובניסיונות לאקלם את עצי האיקליפטוס ולהפיצם כמו גם עצים מיבשות אחרות בדרום אפריקה ובמדינות נוספות שבריטניה שלטה בהן. רוברטסון זכה להיות אחד מן האנשים שאספו את המין  והביאו להגדרת איקליפטוס זה באוסטרליה.
אצל רוב הבוטנאים מין זה משויך כתת מין ל-E. radiata וגם עתה נמשכות מחלוקות בין הבוטנאים באשר לקבוצה שלמה של מיני איקליפטוס הקרובים למין זה – מחלוקת שתוצאותיה עלולות לבטל לחלוטין את מעמדו העצמאי של מין זה בעתיד.
איקליפטוס רוברטסון הוא עץ נדיר יחסית, הגדל בטבע באזורי עשב או ביערות יובשניים בקרקעות קלות ולעתים באזורי גרניט וקווארציט על אדמות דלות. תחום תפוצתו הטבעית הוא במזרח אוסטרליה, במדרונות ובעמקים פנימה ליבשת, בשטח המתחיל בדרומה של מדינת ניו סאות וולס ונמשך לצפונה של מדינת וויקטוריה. כמו כן גדל העץ בצפונו של האי טסמניה שמדרום-מזרח לוויקטוריה. האריאל של העץ ברום 1,000-150 מ'. באזור זה יש גשמים לאורך כל השנה או גשמי חורף עם עונה יבשה שאורכה עד 4 חודשים. כמות המשקעים השנתית הממוצעת היא 1,250-625 מ"מ. בית הגידול של איקליפטוס רוברטסון נמצא באזור קריר יחסית שהטמפרטורה המקסימלית הממוצעת שלו בחודש החם היא 23 מעלות, והמינימלית הממוצעת בחודש הקר – 0-5 מעלות צלסיוס.   
עמידותו לקור ראויה לציון. העצים ממין זה שניטעו בעבר בגאורגיה שרדו שם את הקור הנורא בחורף 1950-1949 שבמהלכו ירדו הטמפרטורות ל- 30- מעלות צלסיוס.
לא ידוע על נטיעות של איקליפטוס רוברטסון במקומות נוספים בישראל מחוץ לארבורטום אילנות.
איקליפטוס רוברטסון הוא אחד מכ-700 המינים בסוג איקליפטוס שמקור כולם באוסטרליה ובסביבתה הקרובה. איקליפטוסים הם העצים הניטעים ביותר בעולם לתפוקת עץ ושטח הנטיעות שלהם בעולם הגיע בשנת 2010 ל-202,620 קמ"ר. הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת
 150-130 סוגים ובהם 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד. הסוגים המוכרים ממשפחת ההדסיים הם ההדס המצוי שהוא המין היחיד במשפחה הגדל בטבע בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה, וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה שאף מוצאם באוסטרליה.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: