איקליפטוס מיקרותקה

הדפסה
  Eucalyptus microtheca שם מדעי
  Coolibah Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, צפון , מרכז מוצא
צמח מיובא צופני

איקליפטוס מיקרותקה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

שיר העם האוסטרלי המפורסם והמזוהה ביותר עם מדינה זו הוא: Waltzing Matilda - לרקוד וולס עם מטילדה. השיר מתחיל בבחור היושב בצלו של איקליפטוס מיקרותקה שנקרא בשיר בשמו המסורתי הלקוח מהשפה האבוריג'נית: "Coolibah". זהו עץ או מאלי המגיע לגובה של 10 מ', ולעתים יותר, ולו התעבות בצוואר השורש. השם Mallee"" מציין עץ או שיח איקליפטוס קטן ורב גזעי המתאפיין בהתעבות בצוואר השורש המכונה "Lignotuber". עצי מאלי מאפיינים בד"כ את האזורים הסמי ארידיים של דרום מערב אוסטרליה, אם כי במקרה זה מדובר בעץ הגדל בצפונה של יבשת אוסטרליה.
לאיקליפטוס מיקרותקה גזע מעוקם ונמוך יחסית ונופו אינו רגולרי. קוטר הגזע שלו יכול להגיע ל-1 מ'. העצה של איקליפטוס מיקרותקה היא בצבע חום כהה עד שחור וידועה כאחת מהקשות והחזקות ביותר בטבע, אך בהיותה בעלת מרקם מגורגר־מגורען היא לא ניתנת לעיבוד עדין. היא משמשת לפיכך לעמודים בגדרות ולהסקה אף כי יש הטוענים שניתן להשתמש בה לחלקים נעים במכונות, לחלקי גלגלים, לתותבים ולברגים.
הסות (קליפה) המכסה את הגזע ואת הבדים היוצאים ממנו עבה מאוד ועשויה קשקשים גדולים, סיביים וגסים בצבע אפור לבנבן עד אפור כהה וביניהם מתולמים חריצים עמוקים. צורת הסות ,הבנויה מחלקים עבים שצורתם מלבנית, מקנה לאיקליפטוס זה חלק משמו האנגלי "Box". ריכוז הטאנינים בסות מגיע ל-6%.
העלים היובניליים של העץ הצעיר עד גובה של כחצי מטר נגדיים עם פטוטרות ונישאים על גבעולים עגולים עד רבועים בחתך שלהם. צבעם ירוק כחלחל עד ירוק, הם אינם שעירים וצורתם כחנית שאורכה 15-5 ס"מ ורוחבה 2.5-1.0 ס"מ.
העלים הבוגרים מסורגים, נישאים על פטוטרות באורך 2.0-0.6 ס"מ. צורתם כחנית המתרחבת מהבסיס עד רבע או שליש מאורך העלה, ובהמשך הולכת ומתחדדת עד הקצה. אורכם 20-6 ס"מ ורוחבם 2-1 ס"מ. צבעם ירוק עד ירוק כחלחל. העורקים בשולי טרף העלה בולטים. העלים מכילים בלוטות המפרישות שמנים אתריים המכילים 0.5% שמן איקליפטוס.
סוככי הפרחים מופיעים בקצות הגבעולים. הסוככים נישאים על עוקץ באורך 0.9-0.2 ס"מ. הסוככים כוללים 7-2 פרחים היוצאים יחדיו מעוקץ אחד, המחבר את הסוכך לגבעול. הפרחים נישאים על עוקצים קצרים באורך 0.3-0.1 ס"מ. אורך כפתורי הפרחים 0.4-0.3 ס"מ, רוחבם 0.3-0.2 ס"מ וצורתם כגביע קצר המסתיים במכסה חרוטי שאורכו כאורך הגביע. המכסה של מצעית הפרח והאבקנים של הניצן מכונה "אוֹפּ֪רקוּלוּם" ורוחבו במין זה כרוחב מצעית הפרח. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס וממנו נגזר שם הסוג. המקור במילה יוונית "eu-kaluptos" שמשמעותה "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים כלפי מעלה את האופרקולום, הוא ניתק ונושר לקרקע. הפרחים של האיקליפטוס מיקרותקה זעירים, חסרי עטיף, ומקבלים את צבעם הלבן מהאבקנים.
הפֵּרות נישאים על עוקצים באורך 0.3-0.1 ס"מ וצורתם כגביע או כחצי כדור שאורכו 0.4-0.2 ס"מ ובקוטר 0.7-0.4 ס"מ. מעל המישור העליון העגול של הפרי בולטים מעט 4-3 המכסים של פתחי יציאת הזרעים. הפֵּרות הזעירים הם מקור השם המדעי של עץ זה.  "thece" ביוונית – קופסה, ובתרגום חופשי ייקרא העץ בעברית איקליפטוס זְעיר פֵּרות.
העץ גדל בטבע לרוחב יבשת אוסטרליה, ממרכזה וצפונה, והוא נפוץ במדינות מערב אוסטרליה, בטריטוריה הצפונית ובקווינסלנד.
איקליפטוס מיקרותקה גדל באזורים המוצפים זמנית בצדי נהרות ומכאן גם חלק שמו האנגלי "Flooded". נמצא אותו עד לרום של 700 מ'. העץ מקבל גשמי קיץ בעיקר. הממוצע הרב שנתי בין 1000-200 מ"מ עם עונת יובש שעלולה להתארך לשבעה חודשים. מקסימום ממוצע לטמפרטורה חודשית C350-C380 ומינימום ממוצע חודשי 50C. באזור גידולו הטבעי יש עד 12 ימי קרה בשנה.
העץ משמש לצל, למניעת סחף קרקע באזורי אקלים טרופי יבש. האבוריג'נים משתמשים בעלים ובגבעולים ליצירת רעל לדגים. דווח על שימוש רפואי של חלקי העץ כנגד זיהומים וכן לחבישה מסורתית של חלקי גוף שהוכשו ע"י נחשים.
העץ עמיד למליחות, לפטריות, לקרקעות חומציות ולהצפות זמניות. מחוץ לאוסטרליה ניטע העץ באזורים טרופיים יבשים יחסית. מצליח במיוחד בסודן, במצרים, בעיראק, בניגריה, בפקיסטן ובטנזניה. משמש שם בעיקר לייצור עץ להסקה וליצירת פחם עץ. בישראל לא ידוע על פרטים נוספים של מין זה הנטועים מחוץ לאילנות.
בעשרות שנים האחרונות פוצל איקליפטוס מיקרותקה למספר מינים ותת־מינים, ואחד מהם נקרא בשם "Eucalyptus coolabah", ממש כשם האנגלי של איקליפטוס מיקרותקה.
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים שהיא משפחה ענקית הכוללת 5,650 מינים של צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ביותר במשפחה זו, מלבד האיקליפטוס, הם ההדס, שמין אחד שלו גדל בר בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
ראוי לציין את האיקליפטוס על 700 מיניו כסוג העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר). בשנת 2010 נאמד השטח הכולל של נטיעות איקליפטוס בעולם ב-202,620 קמ"ר (לפי נתוני FAO).
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: