איקליפטוס קלילנד

הדפסה
  Eucalyptus clelandii שם מדעי
  Cleland's blackbutt Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס קלילנד
צילום: © צביקה אבני   , 7-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס קלילנד הוא עץ קטן המגיע לגובה 12 מ'. הגזע שלו קצר ומתפצל באופן טבעי לבדים בסמוך לפני הקרקע.
הסות (קליפה) מצטברת על החלק הנמוך של הגזע בצורת צרורות של סיבים עם כתמים לבנים המכונים box או ironbox בצבע שחור, אפור ואפור כהה. בסות נמצאות בלוטות מפרישות גומי. מעל לגזע הקצר הסות המכסה את הבדים היא בצבע אפור-ירקרק, דקה וחלקה. והקילוף שלה מהבדים נעשה ברצועות.  
הענפים הצעירים, נושאי העלים והתפרחות, צבעם אדום.
העלים דקים, מסורגים משלב מוקדם שלאחר הנביטה, צורתם כמגל צר ומעוקל ההולך ונעשה צר ומתחדד עד קצה העלה. צבע העלים ירוק-אפור אחיד משני צידי העלה. העורקים משני צידי העורק הראשי בעלה אינם בולטים.
הפרחים, והפירות, נישאים על ניצבים קצרים המקובצים כסוכך בקצה עוקץ התפרחת היוצא מחיק עלה. בכל סוכך תפרחת נמצא 7 ניצני פרחים אפורים ירקרקים ברוחב  3 מ"מ הנראים כמכוסים בשעווה בהירה שצבעה כסף. ניצני הפרחים הכסופים של אקליפטוס קלילנד שצורתם ככישור המסתיים בחלק צר יותר ומתחדד ופניהם מצולעים מהווים סימן אופייני למין זה. ניצני הפרחים נחלקים למצעית הפרח ולמכסה האבקנים המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם – באיקליפטוס זה אורך המצעית כפול מאורך האופרקולום אך הרוחב של שניהם שווה. האופרקולום הוא החלק האופייני לסוג איקליפטוס ואף נותן לסוג את השם המדעי הלטיני, כמו גם העברי, שלקוח מביטוי ביוונית "eu- kaluptos" שמשמעותו "מכוסה היטב". בעת שהאבקנים מתיישרים הם מנתקים את האופרקולום המצולע והכסוף, האופייני למין זה, מן המצעית של ניצן הפרח והוא נושר.
הפרחים חסרי עטיף ובהם אבקנים רבים שצבעם קרם עד צהוב שבמרכזם בולט עמוד העלי. הפריחה באביב עד אמצע הקיץ, בישראל מאפריל עד אוגוסט, אם כי לעיתים נמצא אצלנו פריחה גם בסוף הסתיו - תחילת חורף.
הפרי צורתו גלילית והדיסק העגול המשמש ככיסוי שקוע בתוכו. מתוך הדיסק בולטים המכסים של פתחי הזרעים. לזרעים האדומים ולהם צורה שטוחה או קובייתית.
אקליפטוס קלילנד גדל בטבע במדבריות ובאזורים יבשים במערב אוסטרליה באקלים דומה מאד לדרומה של ישראל, באזור המקבל בממוצע שנתי 250 מ"מ גשם.
בשל היותו עץ קטן יחסית לא ידוע על נטיעת יערות של עץ זה מחוץ לאוסטרליה.
בישראל נחשב אקליפטוס קלילנד לעץ מוצלח מאד באזורי ספר ים תיכון ומדבר ובמיוחד על קרקעות לס וקרקעות גיריות. קק"ל נטעה אותו באתרים רבים החל ממערב הנגב עבור בחלקות אקלום שונות באזור בקעת באר שבע וגמור בבקעת הירדן והמורדות של מנחמיה. 
מקור שמו המדעי, כמו גם העברי והאנגלי של העץ הוא בציון איש האשכולות האוסטרלי ג'ון ברטון קלילנד (הביולוג, הבוטנאי, הרופא, הצפר ואוסף הצמחים): John Burton Cleland 1878-1971. בנוסף לאקליפטוס קלילנד נקראו על שם חוקר זה עוד 40 מיני בע"ח, פטריות וצמחים עילאיים וכן שני סוגים ואף פארק הנושא את שמו בדרום אוסטרליה. החלק השני של השם האנגלי Blackbutt מתייחס לאיקליפטוסים שיש להם קליפה גסה ומחוספסת העשויה ברצועות עבות והוא מתייחס לבסיס הגזע השחור לאחר שעוברת שריפה. כינוי אנגלי זה ניתן גם לאקליפטוס פילולריס E. pilularis שהוא עץ גדול המשמש רבות לייצור עץ, גדל בטבע בדרום מזרח אוסטרליה ונוכל למצוא אותו נטוע בארבורטום של אילנות.
אקליפטוס קלילנד הוא אחד מכ-700 המינים בסוג אקליפטוס שמקור כולם באוסטרליה וסביבתה הקרובה. איקליפטוסים הם העצים הניטעים ביותר בעולם לתפוקת עץ ושטח הנטיעות שלהם הגיע בשנת 2010 ל-202,620 קמ"ר. הסוג אקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 150-130 סוגים ובהם 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד. הסוגים המוכרים ממשפחת ההדסיים הם ההדס המצוי שהוא המין היחיד במשפחה שגדל בטבע בישראל, עצי הפרי: הגויאבה ופיג'ויה ועצי/שיחי הנוי: קליסטמון ומללויקה שאף הם מוצאם באוסטרליה.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: