חבושית פרנשט

הדפסה
  Cotoneaster franchetii שם מדעי
  Franchet's Cotoneaster Common name
ורדיים
Rosaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אסיה, סין, טיבט מוצא
צמח מיובא

חבושית פרנשט
צילום: © שרה גולד   אילנות, 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

חבושית פרנשט הא שיח או עץ קטן בגובה 2-3 מ', ממשפחת הוורדניים. הענפים הבוגרים בצבע חום כהה או שחור-אפרפר וקרחים, בעוד שהענפים הצעירים ירקרקים ומכוסים שערות צפופות דמויות לבד. העלים מסורגים, אליפטיים או בצורת ביצה מחודדת, וקטנים יחסית (כ-20-35 מ"מ אורך וכ- 7-18 מ"מ רוחב). חלקם העליון של העלים ירוק-אפרפר ושעיר בעלים צעירים, וחסר שיער ומבריק בעלים בוגרים. חלקם התחתון של העלים מכוסה שערות דמויות לבד המקנות לו צבע לבנבן או כסוף.
הפרחים ורודים או ורדרדים-לבנים, באורך כ-6-10 מ"מ, נישאים באשכולות לאורך הענפים, כ-5-15 פרחים באשכול. לפרחים חמישה עלי כותרת זקופים יחסית, עם קצוות מעוגלים וחמישה עלי גביע זעירים (1-2 מ"מ אורך ו-1.5-2.5 מ"מ רוחב). הפריחה באביב ובקיץ. הפירות הקטנים (5-10 מ"מ), עסיסיים, מעוגלים או דמויי ביצה, צבעם כתום-אדום או כתום-ורוד עם ההבשלה, והם מכילים שלושה זרעים קטנים.
צמח זה מתרבה על ידי זרעים בדרך כלל. לאחר כריתה יש התחדשות באמצעות הצמחת חוטרים מהגזע. הזרעים מופצים בעיקר על ידי ציפורים האוכלות את הפירות העסיסיים, אך גם באמצעות היסחפות במי נגר.
מוצאו של המין מדרום מערב סין, מיאנמר וצפון תאילנד. הוא נחשב כמין פולש במערב ארה"ב, אירופה ובמספר מדינות באוסטרליה. הוא יוצר סבך מתחת לעצים גבוהים וצפיפות גבוהה שלו מביאה לדחיקת מינים מקומיים. המין משמש כפונדקאי לחיידק  Erwinia amylovora הגורם למחלת החירכון (Fireblight) הפוגעת במטעים. בארץ לא ידועים מוקדי פלישה שלו, אך בגלל הפולשנות הגבוהה שלו בארצות אחרות בעלות אקלים דומה הוא נכלל ברשימת המינים שאינם מומלצים לגינון שפרסמו המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, רשות הטבע והגנים והגן הבוטני בירושלים.
כתבה עפרי גבאי



תמונות נוספות: