משפחת הורדיים   Rosaceae

כתבה: ערגה אלוני; ערך: עמרם אשל

משפחת הוורדיים היא משפחה גדולה שנכללים בה כ-120 סוגים ו- 3200 מינים והיא נפוצה ברוב האזורים בעולם, בפרט באזור הממוזג. בארץ היא מוכרת לנו בעיקר הודות לשקד (שקדייה) שהפך סמל לחג ט"ו בשבט, אך היא כוללת סוגים ומיני בר רבים הנפוצים בכל חלקי הארץ. מהידועים - סירה קוצנית שיוצרת כרים קוצניים. ראוי להזכיר גם את הפטל הקדוש, מספר מינים של ורד, אגס סורי ואחרים.

המשפחה ידועה בזכות צמחי תועלת. אחדים פריים משמש למאכל והם גדלים במטעים המהווים ענף חקלאי חשוב. ביניהם הסוגים: תפוח (Malus), אגס (Pyrus), חבוש (Cydonia) דובדבן (Cerasus), משמש (Armeniaca), שזיף (Prunus), שסק (Eriobotrya) ועוד. אחרים כמו הסוג ורד (Rosa) משמשים פרחי קטיף. צמחים רבים משמשים צמחי נוי בגינות כמו חבושית (Cotoneaster, פירקנטה (Pyracantha) , ורד ובני כלאיים שלהם ועוד.

עלי הצמחים פשוטים או מורכבים, מסורגים על הגבעול, לאחדים עלי לוואי. יש צמחים שקצות ענפיהם מתקשים לקוצים דוקרניים כמו בעוזרר. בסוגים אחרים הקוצים הם בליטות אפידרמליות על גבי הגבעול כמו בוורד או בפטל.

הפרח נכון, דו־מיני, לעתים חד־מיני. מצויים צמחים שלהם פרחים בודדים ולאחרים תפרחות. מספר עלי הכותרת 5-4 או יותר. בסוגים אחדים הם נושרים לאחר האבקת הפרח. עלי הגביע אינם נשירים ומספרם כמספר עלי הכותרת. האבקנים - 5 או רבים - והם אינם מאוחים לחלקי הפרח. השחלה עילית או תחתית או תחתית למחצה, בעלת שחליל אחד או רבים.
בין בסיס האבקנים והעלי מצוי צופן המפריש צוף המושך חרקים. רוב הפרחים מואבקים ע"י חרקים.
הפרי בית גלעין, ענבה אמיתית או מדומה, מפוחית, אגוזית בודדת או מקבץ אגוזיות.

צמחים רבים מהוורדניים מתרבים בטבע גם בדרך וגטטיבית. הסוג פטל ענפיו משתרגים על פני הקרקע ומכים שורש. תות שדה מתרבה ע"י ענפים שרועים על פני הקרקע. בקצה הענף מצוי ניצן המתפתח לצמח חדש. ענפים עשבוניים אלה הם נטישות. יש עצים שמתרבים ע"י ניצנים שנמצאים בשורש.

בצמחים מהוורדניים מצויים חומרים חשובים כמו שמנים אתרים, חומצות אורגניות, ספונין (שהוא חומר טבעי היוצר קצף, מעין סבון) , טאנין - תרכובת אורגנית המוכרת כאשר אוכלים פרי בוסר הגורם לעפיצות בפה (עיקצוץ בפה) ועוד.

הסוג ורד (Rosa)
ורד הוא אחד הצמחים האהובים והשכיחים בגינות הנוי. הביקוש לצמח הביא לכך ששם המשפחה של כל הצמחים הנכללים בה נקראים על שם הוורד.
מוצא הוורד מאגן הים התיכון, מאירופה ומהמזרח הרחוק, בעיקר מסין. מסורת טיפוח הצמח עתיקה, אך תפוצתו הנרחבת בעולם החלה במאה ה-19 באירופה, בעיקר באנגליה. העיסוק בטיפוח זנים חדשים הפך שם לתחביב ונוספו עשרות זנים חדשים ובלתי מוכרים.
קיימים יותר מ- 250 מינים ובכל שנה נוספים עשרות זנים חדשים. הם מאוגדים בקבוצות בעלי שמות ייחודיים כמו כלאי תה, פלוריבונדה, מטפסים, ננסיים, ורד אנגלי ועוד. הצמחים בקבוצה אחת שונים מצמחי הקבוצה השנייה בגובהם, בסידור הפרחים על גבי הענף, בגודל הפרח ובמגוון הצבעים הקיימים: לבן, צהוב, כתום, ורוד, סגול, אדום וגם כאלה בעלי שני צבעים. לאחדים מהם ריח משכר ואחרים חסרי ריח. יש הבדל גם בתכונות הצמחים ובעמידותם למחלות.
הצמח רב־שנתי נשיר־חורף, העובר את החורף בתרדמה. לקראת האביב מתחיל הלבלוב ולאחריה מופיעה פריחה. עלי הוורד מורכבים ממספר עלעלים בעלי קוצים. הקוצים מצויים ברוב חלקי הצמח. הפרחים מופיעים כבודדים או בתפרחת דמוית אשכול. מספר עלי הכותרת הוא בין 5-4 ועד לעלי כותרת רבים. מספר האבקנים רב. השחלה תחתית, הפרי ענבה ובה זרעים.
ערכו של הצמח הוא לא רק בגינה. בארץ הוא מהווה ענף חקלאי מכובד שתוצרתו מיועדת גם ליצוא. ורדים מגדלים בחממות שקיימת בהן בקרה על משטר המים, האור והטמפרטורה. ורדים פורחים בחממות ישראל בחורף, נקטפים ונשלחים ליצוא כאשר באירופה הצמח עדיין בתרדמה.

הסוג תפוח (Malus)
הסוג תפוח מוכר בזכות היצע המינים הנמצא בשוק. קיימים יותר מעשרים וחמישה מינים ומאות זנים תרבותיים שהם בני כלאיים ממינים שונים. השוני ביניהם מתבטא בגודל הפרי, בצורתו, בצבעיו, במידת מתיקותו ובעמידותו לתנאים סביבתיים. מוצא התפוח מהאזורים הממוזגים והצפוניים, בעיקר מאסיה המרכזית והדרום מערבית, והוא כנראה אחד העצים הראשונים שבויתו בידי האדם. בארץ מצויים כמה מיני בר, וכן זנים תרבותיים מקומיים שפותחו כאן. המין הנפוץ הוא תפוח תרבותי (M. communis) שמולדתו היא אירופה המזרחית ואסיה. תפוח תרבותי הוא עץ נשיר חורף בעל עלים פשוטים משוננים. הפרחים גדולים צבעם לבן־ורוד, מספר עלי הכותרת 5 ויותר. השחלה תחתית ומספר האבקנים רב. הפרי הוא ענבה מדומה. הוא נקרא פרי מדומה היות שבפרי נכללים לא רק עלה השחלה, אלא גם עלי העטיף ואיברים נוספים בפרח שהתאחו עם השחלה והתפתחו יחד לפרי בשרני, עשיר בויטמינים ומכיל סוכר, בעיקר סוכר פֵּרות.


נמצאו 5 צמחים ששייכים למשפחת הורדיים
ורד הכלב
סירה קוצנית
עוזרר קוצני
פטל קדוש
שקד מצוי