נטיעות ראשונות לאחר השריפה בכרמל

2/26/2013
היערנים מצ'כיה ועמיתיהם בקקל נערכים לנטיעה.
היערנים מצ'כיה ועמיתיהם בקק"ל נערכים לנטיעה.
צילום: תניה זיסקינד
במסגרת אירועי ט"ו בשבט 2013 של קק"ל ניטעו בכרמל עצים ראשונים מאז השריפה הגדולה שפרצה שם לפני כשנתיים.
מאות אנשים מכל רחבי הארץ הגיעו למגרש חנייה לא רחוק מניר עציון, שם עלו על אוטובוסים שסופקו על ידי קק"ל ללא תשלום, והסיעו אותם למקום מפגש סמוך למלון יערות הכרמל. משם המשיכו ברגל כקילומטר וחצי עד לאתר הנטיעות, ובדרך נהנו מתחנות הפעלה לילדים, שאורגנו על ידי מתנדבי שנת השירות בקק"ל.

בין המשתתפים בלטה קבוצת יערנים מצ'כיה שחבריה באו לישראל למשך שבועיים, כדי לעבוד בכרמל ולסייע בשיקום היער. קראל, שביקר בארץ שלוש פעמים מאז השריפה, דיבר על הקשר שלו לישראל ולכרמל: "הייתי בארץ ב-2010 בביקור פרטי. המדריך הישראלי שלנו אמר שיש רעידת אדמה בארץ פעם בתשעים שנה, ושככל הידוע המועד מתקרב. תהיתי מה ניתן לעשות לעזור לישראל מלבד להתפלל. שלושה חודשים לאחר מכן שמעתי על השריפה הגדולה בכרמל, ומכיוון שאני יערן, חשבתי שהכישורים והידע שלי בהחלט יכולים להועיל.

"עוד ארבעה יערנים הצטרפו אלי, וקיבלנו את ברכת הדרך מהבישוף שלנו ומחברי הכנסייה. בביקור הראשון כרתנו עצים שסיכנו את היער ואת המבקרים בו, ובביקור השני הכנו אזורי חיץ ברוחב של חמישים מטר ובאורך של מאה מטר. השנה אנו עובדים בחלקת יער על יד כרם מהר"ל, שם אנו מנקים את היער, מדללים וגוזמים.

יערני מרחב צפון של קק"ל שנכחו בנטיעות לא הפסיקו להתפעל מהמתנדבים הצ'כים. "הם באים עם מרץ לא נורמאלי והם עובדים ללא הפסקה," אמר מיכה סילקו, יערן קק"ל. "הם הביאו איתם את המסורים חשמליים שלהם, ולפני שהם מתחילים לעבוד בבוקר, הם תוקעים שני מוטות – אחד עם דגל ישראל, השני עם דגל צ'כיה. הם ממש מקצוענים, וזה פשוט תענוג לעבוד איתם."

המקום שנבחר עבור נטיעות העצים הראשונות בכרמל מאז השריפה הגדולה של 2010 הוא יער צעיר שהיה בתהליך התחדשות כשהשריפה פרצה. ככלל, מדיניות הייעור של קק"ל היא לתת לטבע לחדש את עצמו, אבל במקרה זה, היער שחודש לא הגיע לבגרות, בנק הזרעים שלו לא היה עשיר, ורק עצים מעטים נבטו בכוחות עצמם. שלושה ימים לפני הנטיעות בהשתתפות הציבור הרחב היו מפקד חיל הים וקבוצת חיילים הראשונים לטעת באתר. המבקרים הרבים שהגיעו בעקבותיהם נטעו למעלה מ- 600 שתילים של עצים רחבי עלים, כולל זנים שונים של עצי אלון.

בין הנוטעים היה צוות המחלקה הכירורגית של בית חולים רמב"ם בחיפה. ד"ר גיל בולוטין, מנהל המחלקה שנטע עצים יחד עם שלושת בנותיו, סיפר שעשרים וחמישה עובדים הגיעו יחד עם בני משפחותיהם, מכיוון ש"חייבים להשאיר כמה אנשים במחלקה. הצוות שלנו מבלה ביחד מחוץ למקום העבודה לא מעט, כסוג של גיבוש. היה זה רק טבעי שנבוא לכרמל לטעת עצים בט"ו בשבט."



חזרה לכתבות