מיני העצים שקק"ל נוטעת ביערות

1/6/2011
מיני העצים שקקל נוטעת ביערות
קק"ל נוטעת מגוון רחב של מיני עצים ביערותיה וכיום יש למעלה מ- 300 מינים, ביניהם עצים מחטניים (כמו אורנים וברושים), רחבי עלים ממשפחות שונות ועצי פרי/בוסתן. חלק מהעצים הם מהצומח הטבעי בארץ והאחרים הם מינים שהובאו בעבר לישראל, למשל, איקליפטוס המקור שהובא לכאן מאוסטרליה בזכות יכולתו לשמש כמייבש ביצות.

בתחילת מפעל הייעור של קק"ל בישראל, פעולות הייעור שימשו בעיקר ליצירת מקומות עבודה להמוני העולים החדשים וליצירת סביבה ירוקה ונעימה לחיות בה - סביבה מתאימה לפעולות לנופש, תרבות ופנאי. ברבות השנים התרחב תהליך האקלום (Introduction) של העצים בידי אנשי המקצוע בקק"ל, מתוך הרצון והצורך להשביח את הנטיעות ולהפריח את הארץ. כיום קק"ל ממשיכה באקלום והשבחה של מינים מקומיים, כמו גם מינים מאזורים שונים בעולם.

ישראל היא אמנם מדינה קטנה יחסית, אך היא מגוונת מאוד בכל הקשור לבתי הגידול הרבים המאפיינים אותה. בנסיעה קצרה של שעה אחת בלבד, אנו עוברים באזורים שהאפיונים שלהם שונים מאוד זה מזה מבחינת סוג הקרקע, מסלע, גובה, רמת משקעים, טמפרטורות וכו'.

בתי גידול שונים מחייבים התייחסות שונה, תוך בחירת מינים שונים לנטיעה בהם. דוגמא אחת מיני רבות, היא עבודת האקלום שמתבצעת בנגב, שם רמות המשקעים נעות סביב 100 מ"מ בשנה ופחות מזה. בתנאים אלו יכולים להתפתח מעט מאוד מינים. ברשימת המינים היובשניים אנו כוללים בין היתר מספר מיני איקליפטוס ושיטים.

דוגמה נוספת של בית גידול הוא יער אילנות שבשרון, שם נמצא הארבורטום הלאומי - גן התצוגה של עצים שהובאו מכל רחבי העולם וניטעו כאן, כדי לבחון את מיני העצים השונים וקליטתם בארץ. הגן המיוחד הזה הוקם ב-1959 על שטח של 130 דונם וניטעו בו יותר מ- 750 מיני עצים. מתוכם 170 מינים הם עצי אקליפטוס.

יער אילנות ממוקם בלב גוש אורבאני צפוף ומשתרע על פני כ- 800 דונם. היער הוא מוקד משיכה למטיילים מכל רחבי הארץ ומשמש כריאה ירוקה מיוחדת ונדירה במרכז הארץ. כדי לשמור על האיזון העדין שבין שימור לפיתוח, קק"ל פיתחה ביער שבילים נגישים ובצל האקליפטוסים הבוגרים, בצד המערבי של היער, יש חניון פיקניק ומשחקים לשימוש המבקרים בארבורטום, הנמצא בצד המזרחי. ברחבי החניון פזורים שולחנות פיקניק ומתקן משחקים משולב. אתם מוזמנים לקפוץ לביקור במקום ולהתרשם.



חזרה לכתבות