אלון לביד

הדפסה
  Quercus pubescens שם מדעי
  Downy oak Common name
אלוניים
Fagaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
מפורץ שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אירופה, דרום מוצא
צמח מיובא אלרגני

אלון לביד
צילום: © אורי פרגמן ספיר   הגן הבוטני האוניברסיטאי ירושלים
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אלון לביד הוא עץ נשיר חורף, זקוף ומאריך חיים. בינוני בגובהו (עד 20 מ'). מתנשא על גזע יחיד רקוע ואפור. נוף העץ מגוון: ביערות צפופים יתפתח כעץ צר וגבוה ובמקומות פתוחים יתפתח כעץ רחב נוף.
הענפים הצעירים לבידים. העלים הצעירים רכים, בהירים, ומכוסים שערות רכות. העלים הבוגרים ירוקים, עבים וקשיחים למדי, אורכם 10-4 ס"מ, רחבים ביותר קצת מעבר למחצית אורכם. העלה מגוון בשוליו – האונות מעוגלות (לעתים מחודדות מעט) עמוקות או רדודות. צִדו העליון של העלה ירוק כהה וצדו התחתון ירוק בהיר. שני הצדדים מכוסים בלבד עדין (מכאן שמו של העץ) הנושר לעתים לקראת סוף הקיץ. פטוטרות העלים קצרות וקשיחות. העלים נשארים על העץ עד לתחילת החורף, מתייבשים ומשחימים. לעתים קרובות אינם נושרים ונשארים על העץ אם אין רוחות או סופות חזקות.
הפריחה מתרחשת באביב ואינה בולטת. הפרחים ירקרקים ומואבקים על ידי הרוח. פרחים נקביים וזכריים ממוקמים על אותו העץ. הפרחים הזכריים ערוכים בעגילים רפים. מהפרחים הנקביים מתפתחים בלוטים. הפרי בנוי מבלוט ובו זרע יחיד היושב בתוך ספלול. הבלוט חלק ובולט מאוד מהספלול. הספלול מלבין ולביד, הקשקשים שלו הדוקים, קטנים ורעופים. הבלוטים ערוכים במקבצים של 5-1 על עוקץ עבה שאורכו עד 2 ס"מ.
אלון לביד נדיר למדי כעץ נוי לגינות ולפארקים.
אזור מוצאו של אלון לביד הוא אגן הים התיכון ומזרחה עד לים השחור ולקווקז, וגם מעט במרכז אירופה. האלון הלביד גדל בעיקר על קרקעות גירניות במגוון בתי גידול, מאזורים חופיים ועד למצוקי הרים וערבות. הוא נחשב לאלמנט המלווה את שולי האזור הים תיכוני, אעפ"י שהוא גדל גם בתוכו וגם מחוצה לו.
אלון לביד אינו מופיע בנוי בארץ, אולם אפשר להתרשם מהעץ בארבורטום אילנות כמו גם באוסף האלונים שבגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים.
כתב: אורי פרגמן-ספיר



תמונות נוספות: