איקליפטוס רצמוסה

הדפסה
  Eucalyptus racemosa שם מדעי
  Scribbly Gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס רצמוסה
צילום: © נעם עביצל   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס רצמוסה הוא עץ קטן עד בינוני המגיע לגובה 20 מ',  צמרתו צפופה ומתאפיינת בעלווה אפורה־כסופה. הסות (קליפה) שלו חלקה וצבעה לבן. היא מתקלפת ומאפיינת את האיקליפטוסים המכונים באנגלית בשם "Gum". לעתים קרובות נמצא על הסות הבהירה צורה שנראית כמו קשקוש כהה. הצורה המקושקשת, המכונה "גלריה", היא שריד למנהרות הזעירות שמשאירים אחריהם חרקים הנוברים מתחת לקליפה. הגלריות המקושקשות הללו, המתגלות על פני הגזע עם התקלפות הקליפה, נתנו לאיקליפטוס רצמוסה את שמו האנגלי העממי "Scribbly".
העלים המסורגים הצרים הקנו לעץ אחד משמותיו האנגליים: Narrow-leaved. אורך העלים 15-7 ס"מ ורוחבם 1.5-1 ס"מ. צורתם חנית צרה. לעלים צבע ירוק־אפור אחיד, הם מבריקים בשני צדיהם ונוטים כלפי מטה. לגבעולים נושאי העלווה ולתפרחות צבע אדמדם.   
השם המדעי של מין איקליפטוס זה, racemosa, המתורגם ל"איקליפטוס בעל אשכולות פרחים" (אשכול פרחים הוא גבעול שממנו יוצאים לאורכו פרחים או מקבצי פרחים) אינו מתאר נכונה את העץ כיוון שלעץ יש סוככים פשוטים של פרחים. הפרחים בסוכך יוצאים יחדיו מקצה עוקץ שטוח או מצולע שאורכו 0.7- 1.2 ס"מ והמחבר אותם לגבעול. התפרחות מסיימות את הגבעולים. בכל סוכך 12-5 פרחים חסרי עטיף. צבעם הלבן נקבע לפי האבקנים הרבים. האבקנים החיצוניים בכל פרח עקרים.
כפתורי הפרחים דמויי אלה ובקצה העליון שלהם בליטה קטנה. הניצנים נישאים על עוקץ קצר באורך 0.6-0.4 ס"מ המחבר אותם לבסיס הסוכך. אורך הניצנים 0.5-0.3 ס"מ ורוחבם 0.3-0.2  ס"מ. צורתו של מכסה הניצן (אוֹפּ֪רקוּלוּם) חצי כדור שקוטרו ואורכו שווים כמעט לאלה של מצעית הפרח. בראש האופרקולום בליטה קטנה. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס, והכיסוי של כפתור הפרח נותן את שמו של הסוג איקליפטוס: ביוונית "eu-kaluptos" פירושו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים כלפי מעלה את האופרקולום, הוא ניתק ונושר לקרקע.  
העץ פורח בישראל בסוף החורף־תחילת האביב.
הפֵּרות קטנים מאוד, צורתם כגלולה קטנה עם ארבע אונות באורך 0.5-0.4 ס"מ וברוחב 0.7-0.5 ס"מ. מכסי הזרעים נמצאים במישור שבקצה הפרי. 
איקליפטוס רצמוסה עשוי לגדל כמה גזעים, במיוחד לאחר שעבר שרֵפת יער. הוא גדל בטבע לאורך החלק המרכזי של החוף המזרחי ביבשת אוסטרליה – ממפרץ סידני צפונה, במדינות ניו סאות וולס וקווינסלנד. העץ גדל על קרקעות רדודות ודלות שמוצאן מסלעי אבן חול. הצומח בבית גידולו הוא יער של עצים קשי-עלים. נמצא שם את איקליפטוס רצמוסה כעץ שולט בכמה חברות צמחים. עליו משמשים כמזון משני לקואלה ובגזעו מקננים התוכים הצבעוניים Rainbow lorikeet.
בישראל לא ידוע על עצי איקליפטוס רצמוסה הגדלים מחוץ לארבורטום אילנות.
איקליפטוס רצמוסה הוא אחד מכ-700 מינים המשתייכים לסוג איקליפטוס. מלבד הסוג איקליפטוס נמצא במשפחת ההדסיים עוד סוגים רבים של צמחים מעוצים וירוקי-עד הכוללים כ-5000 מינים. הסוגים מוכרים במין בישראל הם ההדס, שמין אחד שלו גדל בטבע, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
הסוג איקליפטוס הוא העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר) ועיקר המטעים המסחריים מבוססים כיום על נטיעת עצי מכלוא. בשנת 2010 נאמד השטח הכולל של נטיעות איקליפטוס בעולם ב-202,620 קמ"ר (לפי נתוני FAO).
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: