מיופורום פלטיקארפום

הדפסה
  Myoporum platycarpum שם מדעי
  Sugarwood Common name
לועניתיים
Scrophulariaceae
משפחה
מאוחה מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
שיח ובן-שיח צורת חיים
אוסטרליה, דרום-מערב מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

מיופורום פלטיקארפום
צילום: © שרה גולד   אילנות, 6-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

מיופורום פלטיקארפום הוא שיח או עץ קטן המגיע לגובה 10 מ'. העצה שלו קשה וכבדה ולה משקל סגולי גדול מ-1. עצת הירך (החלק החיצוני והפעיל) צבעה כצבע קש עד צבע צהוב בהיר ואילו עצת הגלעין (החלק הפנימי שבו צינורות העצה סתומים) חומה ובולטים בה קווים שיוצרים פספוס. העצה עמידה לטרמיטים. הסות (קליפה) צבעה כהה והיא מצטברת לאורך השנים ויוצרת שכבות מעוצות עבות שביניהן סדקים עמוקים מאד, בעיקר לאורך הגזע.
הצמח מאד נאה בהיותו צעיר בעת שהוא נראה כשיח עגול ירוק בהיר. בהתפתחו לעץ הוא נישא על גזע ישר וחסון. כעץ מבוגר הוא הופך לבעל נוף מסוקס עם ענפים מפותלים ומעוותים.
מהעץ מופרש שרף מתוק המסביר את השם האנגלי של המין Sugarwood. מחומר זה הקרוי "מן" על-שם המן שאכלו אבותינו במדבר, היו  הילידים האבוריג'נים נוהגים להפיק דבק. השרף המופרש מפיץ ריח מתוק סביב ובמיוחד בזמן בעירת העץ.
העלים מסורגים יושבים ללא פטוטרות. הם מאורכים שטוחים וצרים ומתחדדים בשני קצותיהם. אורך העלים 9.5-2.5 ס"מ ורוחבם 1.4-0.3 ס"מ. העלים חלקים וילשפתם שינון קל מאד. העלים הצעירים בד"כ דביקים.
התפרחות יוצאות מחיק העלים ישירות או על גבעולים קצרים מאד בקבוצות של 12-2 פרחים. הפרחים צינוריים קטנים ולהם כותרת צינורית ולה חמש אונות בצורת כוכב. עלי הכותרת שעירים בצבע לבן או ורוד מנוקדים בנקודות סגולות או חומות או כתומות-צהובות. בתת המין platycarpum אונות הכותרת קצרות מצינור הפרח. לפרח 4 אבקנים. הפירות קטנים דמויי זית, כוללים ציפה בשרנית ושני זרעים. הפירות מתייבשים עם הזמן ומאבדים את צבעם הירוק. הפירות הבשרניים אכילים טריים או מבושלים.
העץ גדל בכל החלק הדרומי של יבשת אוסטרליה באזורים יבשים יחסית. בבית גידולו הטבעי נמצא אותו גדל כעץ בודד או בקבוצות קטנות אך נדיר לראותו בריכוזים צפופים. בית גידולו נמצא באזורים מישוריים ופתוחים על אדמת חול או על אדמות גירניות.
מיופורום פלטיקארפום יכול לשמש כעץ צל טוב וכעץ שעלוותו ופירותיו עשויים לספק מרעה באזורים שחונים. בישראל הצמח אינו מקובל לא בנוי ולא בייעור אף שיתכן שיש לו פוטנציאל להצליח באזורים שחונים בנגב ובבקעת הירדן.
לצמח יש שם נוסף באנגלית  False Sandlwoodשעלול לבלבל אותו עם שלושה מינים נוספים וביניהם מין של ארמופילה Eremophila mitchellii המכונה באותו שם בדיוק ואף הוא מפריש שרף מתקתק.
שמו המדעי והעברי של המין platycarpum לקוח מיוונית ומורכב ממילה לה שמשמעותה פרי – carpus ומילה המבטאת את הביטוי שטוח – platys, כלומר פרי שטוח. ככל הנראה ההתייחסות בשם היא לפרי היבש של עץ זה.
הסוג מיופורום מונה 32 מינים של שיחים משתרעים, שיחים ועצים קטנים שמחציתם הם אוסטרלים. הסוג מתאפיין בעלים פשוטים וחסרי פטוטרות, בעלי כותרת לבנים ולעיתים ורודים ובפירות גלעיניים ובד"כ בעלי ציפה בשרנית. שמו נגזר משתי מילים: ביוונית myo- היא כמו my באנגלית כלומר שלי; בלטיניות המילה poros שהיא כמו pore באנגלית כלומר נקב או תעלה. השם מבטא את הפיוניות הנמצאות בתוך תעלות בעלים על מנת למנוע דיות (טרנספירציה) יתר בצמחים אלה הגדלים באזורים חמים ויבשים. מהסוג מיופורום נפוצים מאד בישראל כצמחי נוי מספר מיני תרבות אוסטרליים שרובם משמשים כצמחי כיסוי.
הסוג השתייך עד לפני זמן לא רב למשפחה שנשאה את שם הסוג: Myoporaceae שבה נכלל בין השאר גם הסוג ארמופילה. בעקבות מחקרים ביוכימיים וגנטיים הוחלט לכלול את הסוגים במשפחה זו תחת הגג של משפחת הלועניתיים.
משפחת הלועניתיים כוללת 220 סוגים וכלולים בה כ-4,450 מינים הגדלים באזורים ממוזגים אך גם באזורים מדבריים. לצמחי המשפחה אין כמעט חשיבות כלכלית. בישראל נמצא כצמחי בר סוגים ומינים רבים המשתייכים למשפחה זו.
כתב צבי אבני 



תמונות נוספות: