פנסית דו-נוצתית

הדפסה
  Koelreuteria bipinnata שם מדעי
  Chinese Flame Tree Common name
סבונניים
Sapindaceae
משפחה
4 מס' עלי כותרת
מנוצה צורת העלה
משונן שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אסיה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

פנסית דו-נוצתית
צילום: © שרה גולד   גינת בית פרטי במושב, 10-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

פנסית דו-נוצתית  היא עץ רחב נוף אשר פורח בגל פריחה צהובה בסוף הקיץ. שבועות מעטים אחרי שיא הפריחה מתכסה העץ בפירות גדולים משולחפים בצבע אדום-ורוד. העץ נשיר בחורף. העץ הראשון ממין זה בארץ ניטע כנראה באילנות, ב-1959, ומאז הוא מקובל מאד בגן הנוי בכל הארץ.
העץ יכול להגיע ל-15 מ' גובה וליצור כיפה מצלה בקוטר כ-12 מ'. העלים מנוצים פעמיים, אורכם עד 45 ס"מ; העורקים המשניים דלילים, מספרם בד"כ 6 – 12, פחות או יותר נגדיים, לפעמים מסתיימים בעורק יחיד, וכל אחד נושא 10 – 20 עלעלים מסורגים, גדולים, שאורכם עד 10 ס"מ ורוחבם 3 – 4 ס"מ, בד"כ לא סימטריים. שפתם תמימה או חרוקה או משוננת.
לפרחים 4 עלי כותרת צהובים, ערוכים בסימטריה דו-צדדית. אורך הפרח כסנטימטר אחד. לאחר ההפריה מקבל מרכז הפרח צבע אדום. הפרי הלקט אדום הכולל שלוש קשוות דקות שבמרכז בכל אחת מהן 2 זרעים; אורכו כ-5 ס"מ. עם ההבשלה צבע קשוות הפרי דוהה, קשוות ההלקט מתפשקות, נושרות ומופצות ברוח עם הזרעים.
הפנסית הדו-נוצתית שייכת למשפחת הסבונניים Sapindaceae, ומקורה בסין. הסוג כולל 3 מינים שמקורם בסין, קוריאה ויפן. מקור השם העברי של הסוג בפירות האדומים הנראים כמו פנסים סיניים, ושם המין הוא על פי העלים. שמו המדעי הוא על שם הבוטנאי והרופא הגרמניJoseph Gottlieb Kölreuter , בן המאה ה-18, הידוע בניסויי הכלאות שערך, בעיקר בין מיני הסוג טבק.
כתב עמי זהבי




תמונות נוספות: