בוקיצה קטנת-עלים

הדפסה
  Ulmus parvifolia שם מדעי
  Chinese Elm Common name
מישיים
Ulmaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אסיה, המזרח הרחוק , דרום מזרח אסיה מוצא
צמח מיובא אלרגני

בוקיצה קטנת-עלים
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

בוקיצה קטנת-עלים היא עץ קטן ועדין למראה, נשיר חורף, שמוצאו ממזרח אסיה.  כמו אצל כל מיני הבוקיצה, בסיסי העלים אינם סימטריים ושפת העלה משוננת.  העץ עמיד ליובש וגדל בתנאי חבל האקלים הים-תיכוני ללא השקיה. בוקיצה קטנת-עלים היא הקטנה במיני הבוקיצה הגדלים בארץ.  היא גדלה לאט בהשוואה למיני בוקיצה אחרים ובתנאי הארץ הוא מגיע לגובה של עד כ-8 מ'.  בארצות מוצאה היא מגיעה לגובה כפול מזה ואף יותר.  הגזע דק וזקוף, דק יותר משל מיני בוקיצה אחרים.  לשרף של העץ יש ריח חריף. 
קליפת הגזע חלקה, מבריקה, אפורה ומחורצת בחריצים דקים היוצרים רשת עדינה.  הקליפה מתקלפת ויוצרת פצלות בצבעי אפור, חום ואדום לבנה.  דגם הקליפה עדין וציורי ולכן העץ מכונה גם "עץ התחרה". צמרת העץ מעוגלת עד ביצית מוארכת, קומפקטית יחסית לזו של מיני אולמוס אחרים. 
העלים קטנים, אורכם (5)2-3 ס"מ, ורוחבם 1.5-2 ס"מ.  צבעם ירוק רענן, כהה יותר בצד העליון של העלה.  על הצד התחתון של העלה יש שערות דלילות, קצרצרות ונוקשות למגע. העלה נוקשה למגע,  ביצי, מחודד, ובסיס העלה איננו סימטרי.  שפת העלה משוננת לכל אורכה בשיניים קטנות, 1-1.5 מ"מ.  העץ נשיר חורף.  בתנאי הארץ צבע השלכת בדרך כלל צהוב, אך קיימים פרטים שצבעי השלכת שלהם כתום ואדום. 
העץ חד-ביתי.  הפריחה סתווית.  הפרחים קטנים, גודלם 1-2 מ"מ וצבעם ירקרק-אפרפר, מואבקי רוח.  הפירות מבשילים כחודש וחצי לאחר הפריחה ומופצים בסתיו.  הפרי הוא כנפית סגלגלה, אורכה כסנטימטר ורוחבה 6-8 מ"מ.  הפרי חלק וצבעו כצבע קש.  הזרע הבודד נמצא במרכז הפרי.  הפירות מופצי רוח למרחקים של עד כמה עשרות מטרים. 
העץ עמיד ביותר לתנאי סביבה קשים ולמזיקים. מוצאו ממזרח אסיה - מזרח הודו, מזרח סין, קוריאה, הודו-סין, טייוואן ויפן.  
העמידות של העץ וקצב הגידול האיטי הופכים אותו לעץ נפוץ באומנות הבונסאי. בארץ זהו עץ נוי ושדרות נדיר, למרות תכונותיו המתאימות לגינון - עץ נשיר חורף קטן, עם צמרת קומפקטית, עמיד לתנאי האקלים והקרקע. ולמזיקים.  באירופה ובצפון-אמריקה הוא בשימוש גנני נרחב, אולי הנפוץ בגינון בין כל מיני הבוקיצה. בוקיצה קטנת-עלים היא  מין הבוקיצה שעצת הגזע שלו היא הקשה ביותר.  העץ קשה ודחוס ומשמש לייצור מכשירים, רהיטים וכלים.  עצת הגלעין (מרכז הגזע) בצבע אדום חמרה עד חום בהיר, ועצת ההיקף בהירה, צהבהבת. 
כתבה הגר לשנר


תמונות נוספות: