מיש רחב-עלים

הדפסה
  Celtis latifolia שם מדעי
  Nettle Tree Common name
קנאביים
Cannabaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אסיה, דרום מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

מיש רחב-עלים
צילום: © שרה גולד   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

מיש רחב עלים הוא עץ ירוק עד רחב צמרת המגיע לגובה 30 מ' וקוטר גזע 0.5 מ' בגובה החזה. הגזע שלו ישר וצורתו גלילית.
הסות (קליפה) אפורה כהה או חומה בהירה, מעט מחוספסת או חלקה ונסדקת עם הזמן. לעיתים הסידוק יוצר בסות צורות אריחים קטנים כפסיפס. מהגזע מופרש לעיתים שרף שקוף ההופך חום בהיר עם חשיפתו לאור.
העלים מסורגים, פשוטים, מעט משוננים בשוליהם נישאים על פטוטרות. העלים רחבים מאד במרכז שלהם או בסמוך למרכז, והם שהקנו לעץ את שמו הלטיני latifolia שמשמעו רחב עלים. אורך העלים 18-15 ס"מ ורוחבם 12-8 ס"מ. עפי"ר העלים אינם סימטריים: צד ימין של העלה אינו זהה לצד שמאל. העורקים הצדדיים יוצאים מהמרכז לשולי העלה מהחלק התחתון של העלה והם עולים כלפי מעלה בזווית חדה יחסית.
העץ דו-מיני חד-ביתי. התפרחות יוצאות מחיק העלים והפרחים נישאים בקצה עוקץ מאורך. אורך הפרחים 3.0-1.5 מ"מ ורוחבם עד 10 מ"מ. הפרחים הזכריים כוללים 5 עלי גביע, 5 עלי כותרת בצבע צהוב-קרם ו-5 אבקנים נפרדים אחד מהשני. הפרי הוא בית גלעין ללא מחיצות באורך 25-15 מ"מ שצבעו צהוב או אדום בהיר שבתוכו נמצא זרע יחיד באורך ובקוטר שווים: 5-1 מ"מ.
העץ גדל באופן טבעי בפפואה ניו-גינאה שמצפון לאוסטרליה ובכמה מהאיים הקטנים הסמוכים למדינה זו. זהו עץ טרופי שאף שמתאים לייצור בולי עץ ישרים אך אין הוא נפוץ בייעור ובנוי במדינות אחרות כולל בישראל.
שם הסוג Celtis מקורו בלטינית והפירוש המילולי הוא אזמל. 
בסוג מיש כלולים 70-60 מינים של עצים נשירים בגודל בינוני הגדלים ברובם באזורים סובטרופיים וממוזגים חמים בחצי הכדור הצפוני כשמספר מינים גדלים גם באזור הצומח האוסטרלי. העלים של הסוג אינם סימטריים משני צידי העורק הראשי, צורתם מעוגלת בבסיס העלה ומתחדדת בקצהו. השוליים של העלים משוננים. העורקים בעלים יוצאים מהעורק הראשי בחלקו התחתון של העלה ויוצרים ע"ג העלה צורה דמוית מנורת קנים. מהסוג מיש גדל בר בצפון הארץ ובמרכזה מיש דרומי C. australis שמשמש גם כעץ נוי חשוב בגינות ובשדרות. 
כמו"כ מגדלים כעצי נוי עוד מספר מיני מיש שהבולטים בהם הם מיש בונגה ומיש אפריקני.
המיש משתייך למשפחת האולמוסיים אם כי יש הקובעים אותו במשפחה נפרדת: מישיים. בסיסטמטיקה חדשה המבוססת על ממצא פלאואנטולוגי הוא משויך למשפחת הקנאביים המוכרת בעיקר בשל הסוג קנאביס שממנו מפיקים את הסם מריחואנה. 
משפחת האולמוסיים כוללת עצים ושיחים נשירים או ירוקי עד בעלי עלים סירוגיים, פשוטים (לא מחולקים). סימן רובם של המינים המשתייכים למשפחה הוא באי-סימטריה שלהם משני צידי העורק הראשי העובר בעלה.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: