קנה-סוכר גבוה

הדפסה
  Saccharum ravennae שם מדעי
דגניים
Poaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
סרגלי צורת העלה
תמים שפת העלה
נחלים וביצות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
עמק ירדן עליון, מדבר יהודה ובקעת ים המלח, תפוצה בארץ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה

קנה-סוכר  גבוה
צילום: © ליאורה קרת   חצבני, 30-8-09
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

קנה-סוכר גבוה הוא דגן רב-שנתי הגדל ליד מים בגדות נחלים ובביצות. גובהו מגיע ל-3 מ' וקוטר הקנים שלו ל 12-8 מ"מ.
הצמח חסר קנה-שורש, ולכן נראה כגוש דמוי חרוט שמוצאו מזרע אחד. הוא מתחדש ומתרבה מניצנים הנמצאים בבסיס הגבעולים במהירות ובקלות. עמודי התפרחות וכמעט כל העלים יוצאים מבסיס הצמח. העלים ארוכים וצרים, לאורכם קרין בצד התחתון ועורק אמצעי לבן ורחב. בלשונית ריסים ארוכים.
התפרחת – מכבד גדול עם שערות משי צפופות. עוקצי תפרחות המשנה ארוכים יחסית ושבירים. אורך המכבד 50-20 ס"מ וצבעו הכללי בעת הפריחה – ירוק, ההופך לחום עם הבשלת הגרגרים.
השיבוליות ערוכות בזוגות ובכל זוג שיבולית אחת יושבת והשנייה נישאת על עוקץ (תכונה אופיינית לבת-משפחת הדוחניים שעליה נמנה הצמח). הן עטופות בשערות ארוכות ובגלומות קרומיות ארוכות מהפרחים. בכל שיבולית 2 פרחים, התחתון מנוון והעליון דו-מיני. מוצי הפרח הדו-מיני מתארכים למלענים שאורכם כאורך המוץ.
על הסוג קנה-סוכר נמנים בארץ עוד שני מיני בר – קנה-סוכר מצרי וקנה-סוכר זקוף. האחרון דומה מאוד לקנה-סוכר גבוה. כמו-כן נמנה על סוג זה גם המין קנה-סוכר תרבותי - Saccharum officinalis שמשמש להפקת סוכר מתאי הליבה של הגבעולים בעיקר. במזרח התיכון, כולל ארץ-ישראל, נתגלו שרידי תעשיית סוכר החל מהמאה השביעית לספירה.
כתבה ליאורה קרת



תמונות נוספות: