מומחים משירות הייעור האמריקאי בביקור בישראל

7/16/2012
מומחים משרות היעור האמריקאי
מומחים משרות היעור האמריקאי
צילום: תניא סוסקינד
אגף הייעור של קק"ל אירח לאחרונה שני מומחים למוצרי עץ משירות הייעור האמריקאי כדי ללמוד על נושא שוק העץ - איזה מוצרים ניתן לייצר ומה מתאים לשוק המקומי.

(בתמונה: עצים לניצול עתידי. צילום: תניא סוסקינד)

כליל אדר ממרחב צפון של אגף הייעור בקק"ל פירט בנוגע למטרת ביקורם של המומחים מארה"ב, מארק קנבה ולארי סוואן: "כדי לטפל ביער ולהפוך אותו לבריא ויפה, יש צורך בדילול, גיזום ופעולות נוספות שמבצעים ביערות צעירים, ביערות בוגרים, וגם אחרי שריפות כגון זו שהייתה בכרמל ואשר כתוצאה מהם, יש עץ שצריך להוציא מהיער. יש גם רסק עץ שנוצר אחרי עישוב ודילול וטיפולי יער שונים.


לדברי אדר, "אין לקק"ל שום מטרת רווח בכל העניין הזה. קבלנים מוציאים את העץ מהיערות, ואנחנו מעוניינים בכך שהרווחיות שלהם תהיה מרבית. יש ביקוש רב לעץ למטרת הסקה, אבל השווקים משתנים ואנו צריכים לחשוב על חלופות שונות. חשוב שהקבלנים, שחלק מהם הם כבר דור שני ושלישי, לא ייעלמו. יש לנו גם עצים עם קוטר גדול, ומחקר שנערך על ידי ד"ר אורי קורין ב- 1997, מוכיח שהאורן הישראלי לא נופל באיכותו מעצים ממקומות אחרים בעולם. הסיבים צפופים, העצה חזקה וגם יפה. בנוסף, ניתן להשתמש ברסק כחיפוי בחקלאות ובגינות ציבוריות.


"לא נוכל למנוע ייבוא עץ לארץ, כי אין לנו כמויות כאלה, מדובר על כמויות קטנות של עץ מקומי. קק"ל זקוקה לקבלנים, היערנים יכולים לתת לעצים את הטיפולים הכי טובים, אבל אנו עדיין זקוקים לקבלנים ואנו רוצים לעזור להם להמשיך להתקיים. יש לנו גם עניין ציוני בריהוט גן, שלחנות פיקניק וכדומה, מעץ כחול-לבן, ואנו מקווים שעיריות ומועצות אזוריות ישתפו פעולה. המומחים האמריקאים התרשמו מאד מהטיפול שלנו ביער וממגוון היערות המתקיימים בתנאים לא קלים. הביקור בהחלט מוצלח."


ביקורם של דמיאן ראווט ודרו גואר מהתכנית המזרח-תיכונית של שירות הייעור האמריקאי התמקד ביערות קק"ל בצפון הארץ ובמפעלים ישראליים שמשתמשים במוצרי עץ בדרכים מגוונות. כליל אדר ואבירם צוק, האחראי על יערות הגליל העליון ורמת הגולן של בקק"ל, התלוו אליהם.

האורחים, שזה להם הביקור הראשון בישראל, הסבירו את מטרת הביקור: "יש הרבה מה לעשות עם העצים והרסק. עצים להסקה זה לא רעיון רע, מה עוד שמחירו של טון עץ להסקה גבוה פי שניים בארץ מהמחיר בארה"ב. אנו אחראים על יותר מ-400,000 דונם של חורשות, וכתוצאה מכך צברנו ניסיון רב בניצול מוצרי היערות בדרכים מגוונות. אנו נשקול עשרים עד שלושים חלופות שונות וננתח אותן בדו"ח שלנו. הערך המוסף של הביקור טמון בשיח המקצועי המתנהל בינינו לבין הקולגות שלנו מקק"ל."


מארק הוסיף שהוא לא ידע מראש שישראל היא מדינה מכוסה ביערות. "אנו מאד מתרשמים ממה שקק"ל הצליחה לעשות באקלים חצי יבש ובעל כמות משקעים קטנה. מה שקק"ל עושה כאן הוא די מדהים, ואנו מקווים להציע כמה רעיונות שיעזרו ליערות ישראל הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך."


 



חזרה לכתבות