ברוש נבדה

הדפסה
  Cupresus arizonica var. nevadensis שם מדעי
  Piute Cypress Common name
ברושיים
Cupressaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אמריקה הצפונית, קליפורניה ונבדה מוצא
צמח מיובא אלרגני

ברוש נבדה
צילום: © שרה גולד   , 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

ברוש נבדה הוא עץ בגודל בינוני בעל נוף חרוטי בגובה 10-25 מ' וקוטר גזע, בגובה החזה, 0.5 מ'. הגזע ישר והנוף צריפי בהיות העץ צעיר. הקליפה אדומה חומה ולעיתים נשירה בעצים צעירים והופכת לסיבית אפורה חומה בעובי 1-2 ס"מ בעצים בוגרים.  הענפים הרכים דלילים ויש להם ניחוח נעים, צבעם אפור ירקרק עד ירוק כחלחל. העלים בצורת קשקשים. העלים באורך 2-5 מ"מ יוצאים מענפים דקים מעוגלים.     בעלים הרבה בלוטות שרף ארומאטי.
לברוש נבדה אצטרובלים נקביים כדוריים באורך 2.5-5.5 ס"מ עם 6-8 קשקשים (לעיתים רחוקות 4 או 10 קשקשים) ירוקים חומים בצעירים שהופכים אחרי 20-24 חודש לחומים אפורים. האצטרובלים הזכריים באורך 3-5 מ"מ משחררים את האבקה לאוויר בחודשים פברואר – מרץ.
שחרור הזרעים מהאצטרובלים מתרחש בהשפעת חום כך ששחרור הזרעים נעשה לאורך הרבה שנים בהשפעת חום ובד"כ מיד אחרי שריפה שהורגת את עץ האם, ואז משתחררים הזרעים לקרקע חשופה שמאפשרת נביטה והתבססות ללא תחרות. תכונה זו, שנקראת סרוטוניות (Serotiny) אופיינית למספר מינים וביניהם אורן ירושלים, הביאה להפחתה דרמטית של מספר העצים מתת מין זה בקליפורניה בהשפעת שריפות חוזרות ונשנות בטווחי זמן קצרים יחסית.
ברוש נבדה הוא אחד מחמשת תתי המינים של ברוש אריזוני הגדלים כולם בדרום מערב ארה"ב.
זהו תת מין נדיר ובסכנת הכחדה, יש כיום בטבע בסה"כ  12 אוכלוסיות נפרדות הכוללות 3,000-5,000 פרטים בסה"כ. העץ מופיע בספר האדום. הסכנה הגדולה ביותר לקיומו היא, כאמור, משריפות חוזרות ונשנות. כל האוכלוסיות מרוכזות באזור מצומצם בדרום רכס סיירה נבדה שבדרום קליפורניה. העץ גדל באופן טבעי על קרקע שמוצאה מגרניט ברום 900-1,800 מ' בד"כ בעומדים הכוללים רק עצי ברוש.
משפחת הברושיים כוללת 7 תת משפחות המכילות 27-30 סוגים ובהם 130-140 מינים. למשפחה זו משתייכים העצים הגבוהים והגדולים ביותר בעולם – הסקוויה הנאה והסיקוודריון הענק בהתאמה. הברוש עצמו הוא סוג בתת משפחה הנקראת אף היא ברושיים והכוללת 29 מינים, מהם 18 גדלים ביבשת אמריקה והשאר בעולם הישן.
שם המין הלטיני מציין את מרכז התפוצה של המין ברוש אריזוני באריזונה אף כי תת המין נבדה לא גדל כלל במדינה זו. שם תת המין מתאר את תחום תפוצת הברוש ברכס סיירה נבדה בקליפורניה. השם האנגלי של הברוש, Piute, הוא שם של הר גבוה ברכס שבו גדל העץ בטבע.
בעבר השתמשו במוטות מעץ זה לגדרות בשל היותו עמיד לריקבון בקרקע.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: