איקליפטוס קלדוקליקס

הדפסה
  Eucalyptus cladocalyx שם מדעי
  Sugar gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
רעיל צמח מיובא צופני

איקליפטוס  קלדוקליקס
צילום: © שרה גולד   יער אילנות, 7-2-13
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס קלדוקליקס הוא עץ גבוה שמחצית גובהו ואף יותר תופסים הגזע והבדים נטולי העלווה המתפצלים ממנו. רק קצוות הבדים מתפצלים לצמרות משנה כדוריות נפרדות זו מזו הנושאות את העלים. 

איקליפטוס קלדוקליקס משמש בייעור לתפוקת עץ מעולה, המשמש לעמודים ולבנייה ואף לרהיטים, וכן כשובר רוח בשורות מקבילות (אחת בוגרת ואחת צעירה).

גובהו של איקליפטוס קלדוקליקס מגיע ל-35 מ' וקוטרו בגובה החזה מגיע ל-1.5 מ'. קליפתו חלקה וצבעה חום-אדום  עם כתמים אפורים. הקליפה מתקלפת. עצת האילן צהבהבה עד חומה ולמרות היותה קשה היא נוחה מאד לעיבוד ולבניית רהיטים. דבר זה הופך איקליפטוס זה לעץ מועדף למטעי תפוקת עץ באוסטרליה. 

העלים היובניליים הם נגדיים ובעלי צורה אליפטית. העלים הבוגרים מסורגים ודמויי אזמל וצבעם ירוק כהה. בעלים נמצאים חומרים הכוללים חומצה ציאנית והם רעילים לבעלי חיים, דבר המגן על שתילים ועצים צעירים מרעייה ואכילת חרקים.

איקליפטוס קלדוקליקס, כמו כל בני משפחתו, הוא חד-ביתי ונושא פרחים דו-מיניים. סוכך הפריחה כולל 4-16 פרחים בצבע קרם לבן הנישאים על עוקץ עגול. הפריחה מרובת צוף ומושכת דבורים ומכאן גם נבע שמו באנגלית Sugar gum. ניצן הפריחה מוארך עם חוד קצר בקצהו. מכסה האבקנים בעל צורת חצי כדור משוטח מעט, היוצר שולים קטנים מחוץ לניצן הפריחה, ויש לו בליטה במרכזו. המכסה המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם נושר בעת שהאבקנים מתיישרים, ודוחפים אותו החוצה, ואז מתגלה הפרח האופייני שהוא נטול עלי כותרת. האוֹפּ֪רקוּלוּם הוא החלק המאפיין והנותן לסוג אקליפטוס את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעותו "מכוסה היטב".

הפירות דמויי כישור קטום בקצהו ואורכם כ-1 ס"מ. הזרעים זעירים (כ-150 זרעים חיוניים לגרם).

פירוש השם cladocalyx  בלטינית הוא "תבוסת הגביע" והכוונה ככל הנראה לצורת הפרי.

עונת הפריחה של העץ באוסטרליה היא בקיץ בינואר-פברואר ובישראל הוא פורח גם בקיץ (אך של חצי הכדור הצפוני) בחודשים מאי-ספטמבר.

איקליפטוס קלדוקליקס גדל באופן טבעי בטריטוריה של דרום אוסטרליה בשלושה בתי גידול נפרדים בצמידות לחוף הים. באחד מבתי הגידול, בחצי האי Eyre, העצים הם קטנים יחסית ומגיעים רק לגובה של 15 מ' ולקוטר של 0.4 מ' לכל היותר. בשניים מבתי הגידול, בחצי האי Eyre וב- Flinders Ranges, האיקליפטוסים גדלים בראשי מדרונות ובפסגות עד גובה 600 מ', ואילו באי קנגורו הם נמצאים באפיקי נחלים. הקרקע ברכסים ובפסגות היא דלה ומכילה מינרלים של קוורץ וברזל ואילו בנחלים הקרקע היא סחף אלוביאלי שמקורו סלעי גיר וסלעים ברזליים. הגשם יורד שם בחורף וכמותו 375-625 מ"מ בשנה והטמפרטורות הממוצעת בעונה יבשה (4 חודשים) 23-300C  ובחורף 4-80C ולכל היותר 20 ימי קרה. 

בישראל קליטתו בנטיעות באחוז נמוך, אף שבחלקות אקלום העצים ששרדו הגיעו לממדים גדולים. מפאת הקליטה הנמוכה נטיעתו ביערות קק"ל מוגבלת לאזורים שבהם מעל 300 מ"מ גשם. בהם הוא ניטע במספרים קטנים. עצים גדולים ובולטים נמצא ברמת הגולן, בעמק החולה, בגליל, במעלה החמישה, באילנות באשתאול ובלימנים באזור באר שבע. העץ משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד ב-130-150 סוגים שונים כשהמוכרים מביניהם הם ההדס, הגויאבה, הפיג'ויאה והקליסטימון. הסוג אקליפטוס מונה כ-700 מינים והינו הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ. 

כתב צבי אבני



תמונות נוספות: