משפחת הצפורניים   Caryophyllaceae

כתבה: ערגה אלוני

משפחת הציפורניים כוללת צמחים חד שנתיים ורב שנתיים לרוב בני שיח. יש בה מעל 80 סוגים וכ2000 מינים הנפוצים מהאזור הממוזג ועד לשולי המדבר. מעטים בה צמחי המרפא והיא מוכרת בזכות מספר מינים הגדלים בתרבות ומשמשים לנוי בעיקר כפרחי קטיף כמו הציפורן ( ( Dianthusu והגיפסנית (Gypsophila).
העלים לרוב פשוטים, מסודרים על הגבעול בצורה נגדית מסורגת או דורית, ללא עלי לוואי. לצמחים אחדים עלים נוקשים בעלי מעטה של שעווה רכה. אחרים בעלי גבעול דביק המדיף ריח אופייני. כמו למיני ציפורנית.

הפרחים דו מיניים מסודרים בתפרחת חד, דו או רב־בדית. חלקם נכונים, אולם לרבים מצמחי התרבות שעברו מיונים הכלאות והתאמה לשימוש בתרבות, אצלם מצויים גם פרחים לא נכונים. עטיף הפרח כפול זה אומר שמצויים גם עלי גביע וגם עלי כותרת. עלי גביע או אונות - מספרם 5. זהו גם מספרם של עלי הכותרת. מספר האבקנים הוא 5 או 10. השחלה עילית, עשויה מ5-2 עלי שחלה מאוחים. צלקות העלי בולטות ומספרם 5-2. רוב פרחי הציפורניים מואבקים ע"י חרקים. למינים רבים צוף אבקה וגם ריח וצבע המושך את החרקים. הפרי הלקט הנפתח ע"י קשוות או שינים או שהפרי אגוזית או ענבה שאינה נפתחת.

הסוג ציפורנית Silene כולל כ-500 מינים. זהו הסוג הנפוץ ממשפחת הציפורניים בארץ. גדלים כאן כ-40 מינים הנפוצים באזורים שונים בארץ. מינים אחדים פורחים באביב בשפע פריחה בכתמי צבע מרהיבים. הסוג ציפורן Dianthus, כולל כ-300 מינים, אחדים מהם מוכרים כצמחי נוי. ציפורן הגינה D.caryophyllus , הוא המין הנפוץ והמוכר כצמח נוי בעל פרחים גדולים ומלאים וריח נעים. מולדת אבות הצמח ביוגסלביה, הוא הוכנס לתרבות לפני מאות שנים וזכה להכלאות בעיקר עם הציפורן השיחני D.suffrutescens. במשך הזמן תוך הכלאות ומיון נוצרו בני כלאיים רבים, השונים אלה מאלה בגודל הפרח ובצבע. כיום מהווה הציפורן ענף חקלאי חשוב בגידול פרחים. מינים רבים מגודלים בחממות והפרחים נסחרים בבורסות העולם.


נמצאו 1 צמחים ששייכים למשפחת הצפורניים
צפורנית מצרית