הקמת יחידות אזרחים מתנדבים למלחמה בשריפות יער

9/19/2012
חלוקת תעודות למתנדבים
חלוקת תעודות למתנדבים
צילום: יואב דביר
מי יכול לתת מענה מהיר יותר לשריפות יער מאשר התושבים שמתגוררים בסמוך לו? מתוך הבנת חשיבות תפקיד התושבים בשמירת היערות, קק"ל מקימה יחד עם תחנות הכיבוי האזוריות, יחידות מתנדבים ללוחמה באש.
טקס הקמת יחידת מתנדבי כיבוי אש של קהילות חבל מודיעין, נערך ב- 4.9.12 בתל חדיד שביער בן שמן, בהשתתפות נציב כבאות והצלה, מנכ"ל קק"ל, ראשי הרשויות המקומיות וכמובן 38 האזרחים הטובים, שבחרו להתנדב למשימה החשובה.
זו יחידת המתנדבים השלישית שהוקמה בשיתוף פעולה בין קק"ל לשירותי הכיבוי האזוריים, לאחר כרמי יוסף וכפר חב"ד. עד כה הוכשרו כ-100 מתנדבים ביחידות השונות. בימים אלה עובדים על הקמת קבוצה נוספת - במסילת ציון. טבילת האש הראשונה של מתנדבי חבל מודיעין היתה כבר במהלך הקורס, כאשר שמונה מהם, המתגוררים בשילת, היו הראשונים בשטח בעת השריפה שפרצה הקיץ ביער שילת.

מנכ"ל קק"ל, יוסף אייל, הדגיש במהלך הטקס כי שיתוף הציבור הוא המפתח לשגשוג היער, והיער הקהילתי הוא המתכון המוצלח ביותר. "מאז האסון בכרמל נלמדו הלקחים. למרות שקק"ל אינה רשות כיבוי, יש לנו ציוד ואנשים שיודעים לעשות את העבודה", אמר המנכ"ל, ואכן, במהלך הטקס בתל חדיד ניצבה בין כל רכבי הכיבוי גם אחת מכבאיות קק"ל, תרומת ידידי קק"ל בצרפת וקרן צרפת-ישראל. כמוה נתרמו כבאיות רבות בכל חלקי הארץ ע"י ידידי קק"ל ברחבי העולם.

משתתפי הקורס עברו הדרכה על כל הציוד העומד לרשות מכבי האש, על מנת שיוכלו לבצע את המלאכה ביעילות בעת הצורך. במהלך הטקס הם קיימו תרגילי הדגמה לחילוץ לכודים מתוך רכב וכיבוי רכב בוער.  טפסר מאיר הראל, מפקד שירותי הכיבוי איילון, אמר על המתנדבים: "אנחנו בהחלט יכולים לסמוך על החבר'ה האלה". ראש המועצה האזורית חבל מודיעין, שמעון סוסן, פנה ישירות למתנדבים: "אני גאה שיש לנו אנשים כמוכם", אמר להם.

בקורס השתתפו תושבים מארבעה ישובים: גמזו, כפר דניאל, שילת ומבוא מודיעין. המשותף לכולם: מדובר בישובים שמוקפים ביערות, לכן הם נתונים לסכנת שריפות. בועז שחם, אחד המתנדבים החדשים, הגדיר זאת היטב: "מבחינתנו המשימה היא גם לשמור על היער וגם לשמור על הבית". את פעילות המתנדבים כינה: "כוס המים ששופכים על השריפה כשהיא עדיין קטנה. לפעמים זה מספיק בשביל לכבות את האש ולמנוע קטסטרופה גדולה".

נחום אפל נשא דברים בטקס בשם המתנדבים ואמר: "כולנו מודעים לסכנה הנשקפת למושבים בעת שריפה. ברור שעל מנת לתת מענה מהיר, דרושה מעורבות של התושבים". בין בוגרי הקורס גם שלוש נשים, שאחת מהן היא לאה ברוך. "חשוב שיש לנשים ייצוג גם בקבוצת מתנדבים כזאת, כמו בכל תחום אחר בחיים", אמרה. "הרי גם לנו יש אחריות לשמור על היער".

יערן קק"ל בגוש בן שמן חגי יבלוביץ ציין כי הוא מאמין שהפרויקט יחבר את המתנדבים ליער לא רק בזמן שריפה, והרי חיבור הציבור ליער הוא אחת המטרות המרכזיות של קק"ל. גם מירה זר, רכזת קהילה ויער בקק"ל, הדגישה את חשיבות התחום החינוכי, בנוסף לתרומת המתנדבים בלחימה בשריפה.

לאחר שהמתנדבים קיבלו תעודות מנציגי שירותי הכיבוי וקק"ל, הפתיעו אנשי קק"ל את קציני הכיבוי, כאשר העניקו גם להם תעודות הוקרה על פעילותם לשמירה על היערות. את הטקס נעל מפקד שירותי הכיבוי, שחר אילן, שהודה למתנדבים ואמר כי "מערך הכיבוי הצנוע של מדינת ישראל, הופך למערך לאומי חזק, שיכול לתת תגובה מהירה ויעילה".   כל המשתתפים הרימו כוסית לכבוד השנה החדשה, בתקווה שלא ניאלץ להזעיק את המתנדבים פעמים רבות מדי. טוב לדעת שבמקרה הצורך הם יהיו שם – מקצועיים, נחושים וקרובים למקום השריפה.




חזרה לכתבות