ההיערכות לשיקום נזקי השריפה בכרמל

1/6/2011
ההיערכות לשיקום  נזקי השריפה בכרמל
יחד עם הרצון העז של כולנו לראות את הכרמל פורח וירוק שוב במהירות, קק"ל ניגשת לפעולות השיקום בזהירות. תידרש סבלנות כדי לתת לטבע להתאושש ותוך כדי כך, לקק"ל לסייע לו להשתקם.

אף שהאדמה נראית שרופה, ישנם אזורים שחוו שריפה למשך זמן קצר ובטמפ' נמוכות יחסית. באותם אתרים קיים עדיין "בנק" של זרעים שלא נפגעו בשריפה וגם חומר אורגני משמעותי לשיקום ואף להשבחת הקרקע. חשוב לוודא שחומר זה לא ייסחף במהלך גשמי החורף, ולכן איתורו הוא חלק מהבדיקה המקיפה שייבצעו מומחי קק"ל לקראת השיקום.

בשנה הראשונה לאחר השריפה לא תהיינה נטיעות בשטחים הנרחבים שעלו באש.
כדי להחזיר חלק מהטבע לציבור כבר בעוד שנים ספורות, ולא בעוד 50 שנה כפי שהיה קורה באופן טבעי, תתבצע כמות מצומצמת של נטיעות במקומות שמשמשים בעיקר לנופש ופנאי - סביב אתרי תיירות או פיקניקים.

פעולות השיקום מתמקדות בתחומים המרכזיים הבאים:

א. מניעת סחף
בהיעדר צמחיה שתעצור את זרימת המים, קק"ל תשתמש באמצעים שונים, כגון הצבת גזעים שרופים וגזם לאורך קווי הגובה, כדי למנוע סחף ביערות השרופים.

ב. שיקום תשתיות ופינוי מפגעים
פינוי עצים מסוכנים שנשרפו מהיערות, פינוי מתקנים מחניונים שנשרפו, פינוי עצים שנפלו בעת שבולדוזרים פרצו דרכים ויצרו קווי חיץ לעצירת התפשטות האש ועוד.

ג. מניעת שריפות עתידיות
יצירת אזורי חיץ כנגד שריפות עתידיות ובעיקר פעילויות שמטרתן דילול והסרת צומח שנשרף.

ד. טיפול בחידוש הטבעי של היערות
חידושו הטבעי של היער יבוא לידי ביטוי בנביטה מאסיבית בצפיפות אדירה. מה שיגרום להתפתחות לא רצויה של עצים צפופים שידכאו אחד את השני בתחרות על אור, מים וחמרי הזנה בקרקע. למניעת תופעות אלה יידרש דילול מבוקר כדי לעצב יער בריא, עמיד לתנאי הסביבה ובצפיפות הנכונה, בהתאם לכושר הנשיאה של השטח הספציפי. זוהי פעילות שקק"ל מקיימת מידי מספר שנים, עד שהיער מגיע לעומד (מספר עצים ליחידת שטח) הסופי. יערות כאלה יוכלו לשמש כאתר בילוי למבקרים הרבים.



חזרה לכתבות