כנס שינויי אקלים בישראל

8/6/2014
תחנת המחקר ביער יתיר
תחנת המחקר ביער יתיר
צילום: תניה זיסקינד
מומחי קק"ל הדגימו בכנס כיצד היא מתאימה את ניהול היער והשטחים הפתוחים לשינויי האקלים.
קק"ל צברה ידע רב ופיתחה טכניקות מתקדמות במאבק במדבור, בקציר מי נגר, ובמניעת סחף ודלדול קרקע. כל זאת תוך כדי מחקר מדעי ארוך טווח. בין התאריכים 29 ביוני ו-7 ביולי 2014 נערך בישראל כנס שינויי אקלים, בו נפגשו מומחי קק"ל עם עמיתים מהאוניברסיטאות בארץ, ממכון וולקני ומשירות הייעור האמריקאי (USFS) כדי לדון בדרכים להתמודדות עם שינויי האקלים בארץ. הכנס כלל הרצאות ויום סיור בדרום הארץ, שבו הוצג תרגום התיאוריה הלכה למעשה.

את דברי הפתיחה נשא יוזם ומארגן הכנס מנהל מינהלת פיתוח הקרקע (מפ"ק) של קק"ל קובי מור שבירך את המשתתפים. אחריו דיבר היערן הראשי של קק"ל דוד ברנד, שציין כי האתגרים ששינויי האקלים מציבים יצריכו התאמות של אסטרטגיית הייעור ושינויים בתכניות ובניהול היערות והשטחים הפתוחים.

"יש צורך לקדם תכנית פעולה המבוססת על סקירות ומחקר במגוון תחומים, כולל השבחת עצים, בריאות היער, מינים פולשים, שיקום מערכות אקולוגיות פגומות, אירועי קיצון של גשם, נגר ובצורת ושריפות יער. מטרת הכנס היא לרכז את הידע הקיים בארץ ובחו"ל, בנושא התאמת ניהול היער והשטחים הפתוחים בהתחשב באיומים הרבים הנוצרים כתוצאה משינויי האקלים."

בין הנושאים שנדונו בכנס: "תחזית השינויים – למה לצפות?", "ההשפעה בשטח", ו"דרכים וכלים להסתגלות לשינויי האקלים".

ביום רביעי, ה-1 ביולי 2014, נסעו המשתתפים ליום סיור בנגב שהחל בבית היערן ביער יתיר, היער הנטוע הגדול ביותר בארץ. שם קיבל את פניהם איש קק"ל איציק משה, הנחשב למומחה בין-לאומי בתחום הייעור המדברי ושיקום מערכות אקולוגיות פגומות. איציק משה ציין שיער יתיר, המשתרע על פני יותר מ- 60,000 דונם, כולל 13,000 דונמים שאינם נטועים בכוונה תחילה, וכן 2,000 דונם של יישובים. "יער יתיר זה עצים, אך גם אנשים, בעלי חיים, אתרים היסטוריים ועוד," אמר.

מנהל מרחב דרום בקק"ל עמי אוליאל ציין שהכנס מספק הזדמנות "להשמיע, להחליף דעות ולהפיק לקחים כדי לקיים את היערות והמרחבים הפתוחים שלנו. אני קורא לאגף הייעור להתארגן ולהתחדש, וללמוד לא רק על מה שקורה בעולם, אלא גם מה שקורה כאן בארץ אצלנו."

לכתבה מפורטת על הכנס והאתרים שהמשתתפים ביקרו בהם



חזרה לכתבות