איקליפטוס מאוגד

הדפסה
  Eucalyptus fasciculosa שם מדעי
  Pink Gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס מאוגד
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס מאוגד הוא עץ קטן עם גזע עקום, או מספר גזעים, המגיע לגובה מקסימלי של 9 מ'. הסות  בדרך-כלל חלקה לכל אורך הגזע אך לעיתים נמצא עצים ממין זה שהגזע מכוסה בבסיסו או כולו בסות סיבית רב שכבתית עם תלמים שבולטים בה כתמים לבנים או אפורים עד חומים.
בסות קיימות גם בלוטות המפרישות גומי. השם האנגלי Gum שקיבל איקליפטוס מאוגד ניתן על פי רוב לאיקליפטוסים שלהם קליפה דקה וחלקה.
העלים הבוגרים עבים מסורגים, מחודדים או מעוגלים בקצותיהם, צורתם כרומח או כמגל, צבעם ירוק-אפור אחיד. אורך העלים כ-13 ס"מ ורוחבם כ-2.5 ס"מ.
התפרחות בצורת סוכך, המורכב מ-5-3 פרחים נטולי עלי עטיף והנישא על עמוד בעל חתך עגול. ניצני הפריחה בצורת ביצה או אלה או כישור והם חלקים. הניצנים נישאים על עוקץ קצר מאד והם מורכבים משני חלקים: מצעית הפרח הכוללת את האבקנים ועמוד העלי ומכסה הפרח המכונה אופרקולום. מצעית הפרח צורתה גליל ההולך ומתחדד בבסיסו ואילו האופרקולום צורתו חרוט קהה והוא קצר בהרבה מהמצעית. הניצן שמכוסה באופרקולום  הוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם איקליפטוס בביטוי היווני eu- kaluptos שמשמעותו "מכוסה היטב". האבקנים הרבים הכפופים בתוך ניצן הפריחה מתיישרים לצורך פתיחת הפרח ועם  התיישרותם הם דוחפים ומנתקים את האופרקולום שנושר ארצה. הפרחים בצבע לבן עד ורוד או קרם. יתכן שצבע הפרחים הוורוד שמאפיין חלק מהעצים ממין זה הביא לציון צבע זה בשמו האנגלי.  הפירות בצורת חרוט מקומט ומבריק שבקצהו שקוע החלק העליון המעוגל והצר שכולל את מכסי הזרעים.
בית הגידול הטבעי של איקליפטוס מאוגד הוא ביבשת אוסטרליה בדרום ובמזרח מדינת דרום אוסטרליה ובמערבה של מדינת ויקטוריה.
כיוון שהעץ הוא קטן ומוצאו מאזורים שאינם יבשים במיוחד ואף לא משמש לנטיעות באוסטרליה עצמה, לא ידוע על אקלום שלו ונטיעות של מין זה מחוץ לאוסטרליה. מסיבה זו וממוצאו בבית גידול הנמצא באזור אקלים שונה מזה משלנו, הוא לא ניטע בישראל בחלקות יער ובנוי ויתכן אף שהעץ בארבורטום אילנות הינו היחיד במינו בארץ.
הסוג איקליפטוס כולל כ-700 מינים שכמעט כולם מוצאם מיבשת אוסטרליה אם כי כמה מינים מקורם באיים סמוכים. איקליפטוס הוא הסוג שניטע ביערות לייצור עץ יותר מכל סוג אחר בעולם.
האיקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים הכוללת 150 סוגים ובהם 5650 מינים של צמחים מעוצים וירוקי עד. הסוגים המוכרים ביותר במשפחה זו, מלבד האיקליפטוס, הם: ההדס שמין אחד שלו גדל בר בישראל, עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה וצמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: