איקליפטוס פלקאטה

הדפסה
  Eucalyptus falcata שם מדעי
  Silver Mallet Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מערב מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס פלקאטה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס פלקאטה הוא עץ קטן עד בינוני המתנשא על גזע אחד בד"כ והמגיע לגובה 15 מ'. הוא נמנה עם האיקליפטוסים המכונים בשם האנגליMallet  – איקליפטוסים קטנים הגדלים במדינת מערב אוסטרליה. בשונה מהעצים המכונים מאלי Mallee יש להם רק גזע אחד ארוך יחסית, המסתיים בצמרת צפופה, ואין להם אותה פקעת בצוואר השורש המכונה  lignotuber. ביערות ישראל נטועים עוד איקליפטוסים שכינויים Mallet ובהם איקליפטוס אסטרינג'נס, א' סרג'נטי וא' ספטולטה. 
גונה של הסות (קליפה) אפור-כסף מנומר עם שילוב של צבע אפור-ורוד בהיר. ואכן השם האנגלי Silver Mallet בא לציין את צבע הכסף של הסות במין זה. לקבוצה של עצי המאלט הכסופים משתייכים עוד 4 מיני איקליפטוסים דומים שהאריאל שלהם נפרד ומרוחק מהאחרים.
העלים הבוגרים מסורגים וצבעם ירוק כהה מבריק. הם נישאים על פטוטרות באורך 2.5-1.0 ס"מ. צורתם מאורכת כלהב רומח או מגל, ואכן השם המדעי של העץ מקורו במילה הלטינית falcatus שפירושה צורת מגל, המאפיינת את העלים הבוגרים של איקליפטוס זה. אורך העלים הבוגרים 13-7 ס"מ ורוחבם 2.0-0.8 ס"מ. העלים מתחדדים בקצותיהם ובבסיסם. העורקים החיצוניים קרובים מאוד לשולי העלה ואינם בולטים.    
התפרחות כוללות 9-7 פרחים. הן יוצאות מחיק העלים ונטויות כלפי מטה. לתפרחות צורת סוכך הנישא על עמוד ארוך יחסית, באורך 2.5-1.0 ס"מ. מקצהו יוצאים העוקצים הקצרים שעליהם נישאים הפרחים. הפרחים חסרי עטיף, צבעם לבן עד קרם. ניצני הפריחה בנויים משני חלקים: מצעית הפרח –ובה האבקנים והעלי, וצורתה במין זה כחצי כדור – ומכסה הניצן, המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם. צורתו כחרוט המסתיים במקור צר ומחודד ולעתים מעט מעוקל. קוטרה של מצעית הפרח גדול מעט יותר מזה של האופרקולום ואורכה כמחצית מאורך האופרקולום. בעת שהאבקנים מתיישרים הם דוחפים את האופרקולום החוצה, הוא נושר, ומתגלה הפרח הפתוח. האופרקולום הוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם במילה היוונית eu-kaluptos שמשמעה "מכוסה היטב". הפריחה בישראל באביב בחודש מאי.
הפֵּרות חלקים, נישאים על פטוטרות והם נטויים כלפי מטה. רוחבם 1.0-0.7 ס"מ, צורתם ככדור קטום שבקצהו דיסק שטוח הכולל 3 מכסים לזרעים.  
העץ גדל בטבע בפינה הדרום מערבית של יבשת אוסטרליה, בדרום מדינת מערב אוסטרליה, כ-200 ק"מ דרומית מזרחית לעיר בירתה פרת. בית הגידול נמצא בראשי גבעות ובמדרונות של אדמה לטריטית, באזור אקלים ים תיכוני עם גשמי חורף. כמות המשקעים השנתית הממוצעת היא 400-300 מ"מ.
לאיקליפטוס פלקאטה מראה נאה וצמרת היוצרת הצללה. לכן הוא מתאים לנטיעות לנוי בפארקים ובגנים ציבוריים גדולים וכן בחצרות של חוות. הוא אינו נמנה עם האיקליפטוסים הנטועים בישראל בייעור ובנוי ולא ידוע על נטיעות נוספות שלו מחוץ לאילנות.
איקליפטוס הוא סוג במשפחת ההדסיים, הכוללת כ-150 סוגים שונים. בארצנו נמצא רק מין אחד ממשפחה זו הגדל בטבע – ההדס המצוי שהוא אחד מארבעת המינים שעליהם מברכים בחג הסוכות. פרט לו אנו מכירים בישראל את עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה ואת צמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
מלבד איקליפטוס פלקאטה כלולים בסוג איקליפטוס עוד כ-700 מינים ואלפי תת מינים. האיקליפטוס הוא סוג העץ שניטע במספרים הגדולים בעולם לצורך ייצור עץ (בעיקר לנייר). כיום עיקר המטעים הנטועים באיקליפטוסים (בברזיל ובסין המובילות בנטיעות) מקורם בריבוי מתרביות רקמה של עצים בני כלאיים.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: