מיש אפריקני

הדפסה
  Celtis africana שם מדעי
קנאביים
Cannabaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אפריקה, דרום ומזרח מוצא
צמח מיובא אלרגני

מיש אפריקני
צילום: © פבלו צ'רקסקי   משתלת קקל בגילת , 5-2013
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

מיש אפריקני הוא עץ נשיר מומלץ לגינון, המעניק צל בקיץ, גדל בקצב מהיר ובמגוון בתי גידול וקרקעות. העץ נשיר ויגדל עד 15-10 מטר גובה, למרות שבבית גידולו הטבעי יכול להגיע בבגרותו ל-25 מטר, ומאידך פרטים רבים שם מתפתחים לממדי שיח בלבד. גזע העץ מייחד מין זה: קליפת הגזע חלקה, בצבע אפור בהיר עד לבן ועם התבגרותו מופיעים חריצים רוחביים בגזע. 
העץ מלבלב באביב, העלים הצעירים בצבע ירוק בהיר ורענן, והם מהווים ניגוד אטרקטיבי לצבע הגזע האפור. העלים מסורגים, אופייניים לסוג, עלים פשוטים שבסיסם לא-סימטרי, כלומר מצד אחד של העורק המרכזי הטרף קטן לעומת הצד השני. בעלה ניכרים שלושה עורקים עיקריים. העלה כמעט תמים, משונן רק בשליש העליון ומכוסה שערות עדינות. אורך העלה 10-1.5 ס"מ ורוחבו 5-1 ס"מ וצבעו ירוק כהה. 
הפריחה חלה באביב, הפרחים קטנים, ירקרקים, חסרי כותרת, דמויי כוכב. העץ דו-מיני וחד-ביתי, יש שלושה טיפוסי פרחים: נקביים, זכריים ודו-מיניים. הפרחים ערוכים באשכולות רפים בקצות ענפים. הפרחים מואבקים ע"י דבורים ואז נוצרים הפירות, ענבות כדוריות קטנות שקוטרן מגיע ל-4 מ"מ. הפרי נישא על עוקץ שאורכן 13 מ"מ. בסתיו, כאשר צבע הפרי משתנה לצהוב-חום ואז לשחור אז הוא בשל. ציפורים אוהבות לאכול את הפרי ובהמשך תורמות להפצת זרעיו. 
בריבוי במשתלה מומלץ לאסוף פרות טריים, להסיר את ציפת הפרי, להניח את הזרעים על מצע וורמיקוליט ולכסות בשכבה דקה. להציב במקום חמים ומוצל, לשמור על לחות קבועה במגש ההנבטה, הנביטה תחל תוך 30-15 ימים.
מיש אפריקאי נפוץ במגוון בתי גידול החל מחוף ים ועד לגובה 2100 מטר. גדל ביערות צפופים על גבי סלעים, בסאוונה פתוחה, על מדרונות הרים, בדיונות של חוף ים, לאורך גדות נחלים ובגאיות עמוקים. שמו העממי white stinkwood ניתן לו בגלל הריח הלא נעים המופץ כאשר מנסרים את העץ, ובגלל הצבע הבהיר של העצה. לעצה, אין ערך מסחרי.
מיש אפריקני הוא עץ נוי זקוף נוף, עם נוף בכותי נפוץ בגינון ומאריך שנים. מומלץ לשתילה, גדל בקצב מהיר, עמיד ליובש ולקרה. יגדל בכל אזורי הארץ למעט הבקעה והערבה. מומלץ לשתילה בקרקע עמוקה מועשרת בחומר אורגני, ותוספת השקיה בשנים הראשונות עד להתבססות. מתאים לגנים גדולים ולפארקים, וכעץ רחוב. בארבורטום אילנות הוא נשתל בשנת 1996.
בסוג מיש יש כ-70 מינים של עצים נשירים בגודל בינוני הנפוצים בכל היבשות למעט אוסטרליה. אופייניים לסוג עלים פשוטים שבסיסם לא-סימטרי ופירות עסיסיים ומתוקים, הנאכלים בעיקר על ידי ציפורים.
כתבה סימה קגן



תמונות נוספות: