בן-סירה מיובל

הדפסה
  Sanguisorba minor שם מדעי
  Burnet, Salad burnet, Small burnet Common name
ורדיים
Rosaceae
משפחה
מנוצה צורת העלה
משונן שפת העלה
קרקעות כבדות בית גידול
עגול צורת הגבעול
עשבוני רב-שנתי צורת חיים
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
תבלין/מאכל צופני

בן-סירה  מיובל
צילום: © שרה גולד  
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

בן-סירה מיובל הוא עשב רב-שנתי שגובהו 40 ס"מ. הוא מזכיר בעליו את קרובו הסירה הקוצנית, אך דמיונו ליתר בני משפחתו – קרוביו הרחוקים יותר כאגס, שקד, שזיף או ורד – ניכר פחות. בבסיס הצמח מתפתחת בחורף שושנת של עלים מנוצים, מזכירים עלי סירה קוצנית, ששפת עלעליהם משוננת עמוקות. העלה שעיר בצדו התחתון. גבעול-התפרחת זקוף, מצולע, נושא עלים דומים אך קטנים יותר.
בן-סירה מיובל פורח בסוף האביב, מאפריל עד יוני. הפריחה דומה לזו של סירה קוצנית: הפרחים קטנים, ערוכים בתפרחות מעין קרקפות מוארכות, כל תפרחת כוללת פרחים רבים צפופים. הפרח חסר עלי כותרת, עם 4 עלי גביע. הפרח אוחז בשני העולמות: גם מואבק-חרקים וגם מואבק-רוח. בהיותו מואבק-רוח נישאים אבקניו המרובים על זירים ארוכים ומתנדנדים ברוח, והצלקות נוצתיות, שעירות. עם זאת מפריש הפרח צוף מתוך צופן טבעתי זעיר המקיף את תחתית עמוד העלי. הפרי מכוסה גבשושיות, כביכול יבלות, מכאן שמו.
בן-סירה מיובל גדל בבתה ובשדות-בור בצפון הארץ ובמרכזה, בכל החבל הימתיכוני. תפוצתו העולמית משתרעת סביב הים התיכון באירופה, אפריקה ואסיה.
העלים משמשים כשהם חיים לסלט וכן לרענון משקאות קרים ומשקאות חריפים; וכשהם מבושלים – כתוספת למרק. יש אף המגדלים אותם לצורך זה. בסוג 15–20 מינים, בארץ 1.

כתב מייק לבנה


תמונות נוספות:

הצמח במקורות