קליטריס מכחיל

הדפסה
  Callitris columellaris שם מדעי
  Coast Cypress Pine Common name
ברושיים
Cupressaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
צמח מיובא אלרגני

קליטריס מכחיל
צילום: © שרה גולד   אילנות, 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

קליטריס מכחיל הוא עץ מחט קטן המגיע לגובה 10 מ' ויותר (פרט גדול במיוחד נטוע בגן הבוטני במלבורן. גובהו 21.5 מ' וקוטר גזעו בגובה החזה 1.17 מ').
העלים קשקשיים, צבעם על פי רוב ירוק ולעתים רחוקות כחלחל, אורכם 3-1 מ"מ והם הדוקים לענפונים. 
בגיל 8-6 שנים מתחיל העץ לשאת אצטרובלים זכריים ונקביים. פיזור האבקה ברוח וההפריה באוסטרליה מתרחשים בחודשי הקיץ, מנובמבר עד ינואר. האצטרובלים הנקביים דמויי ביצה או כדור מכווץ בקוטר 2 ס"מ והם מוקפים ב-6 קשקשים משולשים. הקשקשים נחלקים לשלושה, דקים וקצרים יותר, וביניהם לסירוגין שלושה קשקשים רחבים, ארוכים ומחודדים בקצותיהם. האצטרובלים מופיעים כבודדים בצדי הענפים הדקים של העץ והם נישאים על עוקצים קצרים באורך 7-5 מ"מ.  עוקצים  אלה עבים ומכופפים לעתים. לאחר הבשלת הזרעים, שמִשכה כשנתיים, נפתחים רוב האצטרובלים ונופלים מן העץ. כל אצטרובל מכיל זרעים רבים מאוד וקטנים שצבעם חום אדמדם ולהם כנפיים ברוחב 4 מ"מ. הנביטה באוסטרליה בחודשי החורף מאפריל עד ספטמבר.
העץ גדל בטבע על קרקע חולית ואף סלעית בסמוך לחופי מדינות ניו-סאות-וולס וקווינסלנד שבמזרח אוסטרליה. העץ עמיד בקרה עד C10-.  למין זה משייכים מדי פעם שני מיני קליטריס אחרים כוורייאנטים שלו:  Callitris arenosaו-C. intratropica.
הסוג קליטריס משתייך למשפחת הברושיים Cupressaceae הכוללת 27-30 סוגים של עצים ושיחים הנחלקים ל-130-140 מינים, וביניהם גם העצים הגדולים בתבל (סקוויה נאה וסקוודריון ענקי). הסוג הקליטריס משתייך לתת משפחת הקליטריסים, הכוללת מלבדו עוד 7 סוגים. מלבד קליטריס מכחיל נכללים בסוג זה עוד 17-14מינים שמוצא כולם באוסטרליה ובאי קלדוניה החדשה. בסוג קליטריס נמצא עצים או שיחים שלהם ענפי משנה (ענפונים) משולשים או גליליים מחורצים שבהם מאוגדים בסיסי העלים. ברוב מיני הקליטריס העלים הבוגרים סדורים בדורים מקובצים הכוללים שלושה עלים קשקשיים. האצטרובלים הנקביים דמויי ביצה או גליל ומופיעים כבודדים או במקבצים בקצות ענפי המשנה. לאצטרובלים שישה או שמונה קשקשים משולשים בדור יחיד. השם קליטריס מוצאו מיוונית, פירושו יפה ומשולש והוא מציין את החתך המשולש של ענפי העץ הדקים ודורי העלים ואת צורת המשולש של קשקשי האצטרובלים. הסוג נקרא באנגלית cypress- pine כלומר ברוש-אורן אף שאין לו קשר משפחתי עם הסוג אורן, ובאוסטרליה לא גדלים בטבע כלל סוגי עצים אלה.
השם העברי "מכחיל" מתאר את נופו הירוק הכחלחל. השם הלטיני columellaris פירושו צירי או עמודי והוא מקביל לאחד משמותיו האנגליים המבטא את נופו הצריפי והצר slender. שאר השמות האנגליים Murray River Cypress-pine –Northern cypress pine – נותנים ביטוי למקומות באוסטרליה שבהם גדל ולבית הגידול הטבעי שלו באזורים חוליים בחוף.  בעבר העץ כונה בשם אנגלי שציין את צבעו הלבן, אך בעקבות פיצול המין לשלושה מינים, השם White Cypress-Pine מתייחס למין אחר: קליטריס כחלחל C. glaucophylla הגדל בטבע בדרום אוסטרליה. מין זה נקרא בעבר קליטריס כחלחל או כחול עלה Callitris glauca/glaucaphylla. העץ משמש לנטיעות בשטחים פתוחים במדינות נוספות באוסטרליה והוא נפוץ בעיקר במדינת דרום אוסטרליה.
קליטריס כחלחל הוא הקליטריס הנפוץ באילנות והוא מגיע לגובה של 15 מטר ומתאפיין בצמרת עגולה ודלילה. לא ברור אם קיימים בישראל עצים נוספים מהמין הנושא כיום את השם קליטריס מכחיל. עם זאת נמצא עצי קליטריס כחלחל, שהופרד כאמור ממין זה לאחר הנטיעות באילנות, כעצי נוי ועצי ייעור בישראל.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: