ארז אטלנטי

הדפסה
  Cedrus atlantica שם מדעי
  Atlas cedar Common name
אורניים
Pinaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מחטני צורת העלה
תמים שפת העלה
יער בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים

ארז  אטלנטי
צילום: © אביב אייזנבנד   יער ביריה, 1-2009
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

ארז אטלנטי הוא עץ מחטני ירוק עד גבוה ממשפחת האורניים. ענפיו פרושים לצדדים ויוצרים צמרת רחבה. מחטיו קשתיות באורך כ-3 ס"מ בצבע שעוותי כחלחל מסודרות בדורים על ענפונים קצרים. לעצים צעירים צבע ירוק יותר. וצורת הנוף שלהם כפירמידה. לעצים הבוגרים צבע כחלחל וצמרת רחבה של ענפים אופקיים. ישנו גם זן עם ענפים שמוטים, ענפי בכוּת.
האצטרובלים הזכריים רוחבם כחצי ס"מ ואורכם עד עשרה ס"מ הם גמישים, תלויים מהענף ומיטלטלים ברוח, המפזרת את האבקה. פיזור האבקה חל בסתיו. האצטרובלים הנקביים בצורת חבית ניצבים זקופים על הענפים. בצעירותם הם ירוקים והופכים חומים עם הבשלתם. הבשלת האצטרובלים חלה שנתיים אחרי הפריחה.
הלבלוב הצעיר הוא שעיר. קליפת הגזע והענפים כסופה ומחורצת. הריבוי הוא מזרעים.
ארז אטלנטי מוצאו בהרי האטלס שבאלג'יר ובמרוקו. שם הוא גדל בגבהים בין 1500 – 2500 מ' ויוצר חברת יער לעתים חד-מיני ולעתים רב מיני יחד עם מיני אשוח, ערער, אלון ואדר. העץ מותאם לתאי קור ואוקלם לצורכי גינון נוי וייעור בארצות האזור הממוזג באירופה ובצפון אמריקה. הוא מגיע לגובה של 40 מ' ויוצר נוף רחב מאוד. יש מספר זנים השונים זה מזה בגוון העלווה. הטיפוס המועדף על הגננים והיערנים בדרך כלל הוא בעל הגוון הכחלחל. הוא זה שנטוע גם ביערות בישראל. הוא ידוע כעץ עמיד מאוד שמסוגל לגדול בקרקעות שונות וכאוהב אור שמש מלא.
יש המונים את הארז האטלנטי כתת־מין של הארז הלבנוני המוכר לנו מהרי הלבנון.
כתב עמרם אשל


תמונות נוספות:

הצמח במקורות

עצי ארז מופיעים במקורות ישראל מספר פעמים כסמל לעצמה וליוקרה.
על שלמה המלך נאמר (מלכים א' פסוק ה')
"וַיִּתֵּן אֱלֹהִים חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה וּתְבוּנָה... וַיְדַבֵּר, עַל-הָעֵצִים, מִן-הָאֶרֶז אֲשֶׁר בַּלְּבָנוֹן, וְעַד הָאֵזוֹב אֲשֶׁר יֹצֵא בַּקִּיר"
וכן "קוֹל ה', שֹׁבֵר אֲרָזִים; וַיְשַׁבֵּר ה', אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן" (תהילים כ"ט פסוק ה').
ארזי הלבנון שימשו כחומר גלם בבניית בית המקדש הראשון ע"י שלמה המלך:
"הִנֵּה אֲנִי בוֹנֶה-בַּיִת לְשֵׁם ה' אֱלֹהָי... שְׁלַח-לִי עֲצֵי אֲרָזִים בְּרוֹשִׁים וְאַלְגּוּמִּים, מֵהַלְּבָנוֹן" (דברי הימים ב').