אורן קנרי

הדפסה
  Pinus canariensis שם מדעי
  Canary Island Pine Common name
אורניים
Pinaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מחטני צורת העלה
משונן שפת העלה
יער בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אפריקה, האיים הקנריים מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
תבלין/מאכל

אורן  קנרי
צילום: © שרה גולד   יער בן-שמן, 12-2010
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אורן קנרי, מחטני ממשפחת האורניים, הוא מין אנדמי של האיים הקנריים, שבאוקינוס האטלנטי.
אורן קנרי הוא עץ זקוף וגבוה, ירוק עד, המגיע לגובה של 30 – 45 מ' ולקוטר גזע של 1.5 מ'. צמרתו איננה צפופה, הענפים מסודרים זה מעל זה ונוטים לצדדים כעין נברשת, יוצרים צמרת חרוטית אשר מקבלת צורה רחבה במשך השנים.הקליפה עבה, מחורצת בגווני אדום-חום. קדקדי הצמיחה הם חרוטיים עם קשקשים חומים ולהם קצוות מעוקלים עטורים בשערות לבנות. תכונה מיוחדת למין זה הם ענפים הנושאים עלים יובניליים קצרים יחסית, בצבע כחלחל הפורצים מהגזע כתגובה לשרפה או פגיעה אחרת בעץ. מין זה הוא עמיד ביותר לשרפה בהשוואה למיני אורן אחרים. המחטים על הענפים הבוגרים בצבע ירוק או ירוק-צהבהב מרוכזות בקבוצות בנות 3 מחטים, שפתן משוננת קלות אורכן 15 – 30 ס"מ והן שמוטות כלפי מטה בחן.
האצטרובלים הבוגרים של אורן קנרי הם באורך 10 – 23 ס"מ וברוחב 9 – 13 ס"מ ולהם צבע חום ערמוני בעת ההבשלה שחלה באביב, שנתיים לאחר הפריחה. קשקשי האצטרובלים הם מעוצים וקשים מאוד. הזרעים בצבע שחור מבריק מלמעלה ואפור מצדם התחתון. גודלם 11 – 15 אורך 6-7 מ"מ רוחב ולהם כנפית בגודל 10-25 מ"מ אורך 10 מ"מ רוחב. כנפית הזרע בצבע אדמדם עם פסים בצבע חום כהה. שלא כבמיני אורן אחרים, הכנפיות אינן נפרדות בקלות מהזרעים.
אורן קנרי הוא עץ ממוצא סובטרופי שאיננו עמיד באקלים קר. הוא יכול לשאת טמפרטורות רק עד 6 - 10 מתחת לאפס. באזור מוצאו הוא חי בבתי גידול השונים מאוד זה מזה מבחינת כמויות המשקעים. באותו אזור הוא נחשב לעץ שעליו קולטים ערפל, שעולה מהאוקיינוס, והמים מטפטפים אל הקרקע מתחתם. קליטת מים זאת יכולה להכפיל את כמות המשקעים במקום ומאפשרת את צמיחת העץ גם בתנאים של מיעוט משקעים.
אורן קנרי הוא עץ נוי מקובל באזורים סובטרופיים, אשר ניטע בגינות, בפארקים וביערות. באוסטרליה ובדרום אפריקה הוא צמח פולש לבתי גידול טבעיים. הריבוי בדרך כלל מזרעים אך הענפים היובניליים משתרשים בקלות.
העץ הוא בעל איכות מיוחדת. הוא ריחני ויחד עם זאת קשה ועמיד מאוד.

כתב עמרם אשל



תמונות נוספות: