איקליפטוס סטריקלנד

הדפסה
  Eucalyptus stricklandii שם מדעי
  Strickland's Gum Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום-מערב מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס סטריקלנד
צילום: © איילון כלב   אילנות, 6-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

הנוסע בחודשים מאי ויוני בכביש לבאר שבע יראה בחורשות שבצד הדרך, ליד צומת להבים, עצי איקליפטוס רבים שעליהם כתמים גדולים בצבע צהוב, הבולט על הרקע הכהה של העלווה – אלה הם עצי איקליפטוס סטריקלנד נטועים, המשגשגים על אדמות לס באזור חצי מדברי. לא ייפלא אפוא שהפרחים הצהובים הגדולים הם תעודת הזהות וחלק משמות העץ באנגלית.
איקליפטוס סטריקלנד הוא עץ בגודל קטן־בינוני המגיע לגובה 11-4 מ'. הגזע הישר מתנשא לכשליש מגובה העץ ואז מתפצל לבדים הנושאים נוף צפוף. הסות (קליפה) אפורה עד ורודה, חלקה ומתקלפת בחלק העליון של הגזע, גסה ומחוספסת בחלק התחתון, הקרוב לבסיס הגזע. בשל הסות החלקה והמתקלפת נקרא איקליפטוס סטריקלנד בשניים משמותיו האנגליים "Gum" –. העצה בצבע חום כהה עד אדמדם. העצה משמשת באוסטרליה להסקה. הענפים נושאי העלים והתפרחות הם אדומים.
העלים היובניליים נגדיים. העלים הבוגרים מסורגים, בצבע ירוק אבקתי, עבים, גלדניים ודמויי רומח. העורק הראשי בעלה בולט בצד העליון בצבעו הבהיר יותר.
הפריחה בישראל בקיץ בחודשים יוני־יולי. התפרחות אינן מסיימות הגבעולים. סוככי הפרחים מופיעים גם על ענפים מעוצים ולעתים אף על הגזע עצמו. התפרחת צורתה כסוכך המכיל 9-3 פרחים והקשור לגבעול בעוקץ מרובע המתעבה בקצהו ואורכו כאורך כפתורי הפרחים. מצעית הפרח בצורת פירמידה של ארבע צלעות, ומעל המצעית מכסה בצורת חצי כדור או חצי ביצה. המכסה של כפתור הפרח (אוֹפּ֪רקוּלוּם) מכסה את האבקנים . רוחבו כרוחב המצעית ואורכו קצת יותר ממחצית מאורך המצעית. האופרקולום הוא חלק הפרח המאפיין את הסוג איקליפטוס, וכיסוי כפתורי הפרחים נותן את שמו של סוג זה. ביוונית "eu-kaluptos" פירושו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים והארוכים שמקופלים על מצעית הפרח הם דוחפים את האופרקולום, והוא ניתק ונושר לקרקע.
הפרחים גדולים, ניכרים בצבע הצהוב של האבקנים – כבשאר מיני האיקליפטוס – והם חסרי עלי עטיף.
הפֵּרות גליליים ובולטות בהם הצלעות המאפיינות את מצעית הפרח. 
איקליפטוס זה נקרא על שם הברון הבריטי ג'ראלד סטריקלנד Gerald Strickland 1940-1861. במהלך השנים 1904 עד 1917 היה סטריקלנד מושל של שלוש מדינות באוסטרליה, בזו אחר זו, והיה שותף בעיצוב הפדרציה של המדינות ביבשת זו ובארגונה. כשניתן השם לאיקליפטוס סטריקלנד בשנת 1911 והמין הוגדר במאמר שפורסם בביטאון מדעי שיצא במערב אוסטרליה, כובד המושל סטריקלנד בנתינת שמו למין חדש של איקליפטוס (סטריקלנד משל במדינה זו בשנים
 1913-1909).
אזור תפוצתו הטבעית של איקליפטוס סטריקלנד נמצא בשטח גדול בדרום מדינת מערב אוסטרליה, כ-500 ק"מ ממזרח לעיר פרת. העץ גדל על אדמות אבניות במדרונות ועל גבי רכסים. בבית גידולו טמפרטורת מקסימום החודשית הממוצעת 0C 33-0C 39 ומינימום חודשי ממוצע 0C 3 -0C5. כמות הגשם השנתית הממוצעת 270-230 מ"מ.
לפרחי איקליפטוס סטריקלנד צוף רב והוא שמשמש מקור טוב מאוד לייצור דבש. אין כמעט שימוש בעצה שלו.
בישראל הוא ניטע וגדל בהצלחה רבה בקרקעות חרסית, לס וחול במקומות רבים: בבקעת באר שבע, בנגב המערבי, ביתיר בגבעות להב ובדודאים ובאזורים נוספים בבקעת הירדן ובעמק המעיינות.
הסוג איקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים. זו משפחה ענקית הכוללת 5,650 מיני צמחים מעוצים וירוקי עד. ממשפחה זו גדל בישראל בטבע ההדס המצוי ונמצא את עצי הפרי התרבותיים גויאבה ופיג'ויה ואת צמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
איקליפטוס סטריקלנד הוא רק אחד מכ-700 מינים בסוג זה. הסוג איקליפטוס, הכולל עצי סרק לשימושים שונים ובעיקר לייצור עץ, הוא הסוג הנטוע ביותר בעולם – הן במספר פרטיו והן בגודל שטחי הנטיעה.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: