אוג משתלשל

הדפסה
  Rhus pendulina שם מדעי
  White Karee Common name
אלתיים
Anacardiaceae
משפחה
5 מס' עלי כותרת
תלתני צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אפריקה, דרום מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא

אוג משתלשל
צילום: © שרה גולד   אילנות, 3-3-2104
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אוג משתלשל הוא עץ קטן ירוק עד המתנשא לגובה 10 מ'. בצמרתו ענפי משנה רבים הצומחים כשהם שמוטים כלפי מטה ומעניקים מופע בכותי דמוי ערבה לעץ. הגזע בצבע חום-אפור, חלק בצעירותו, מחוספס וקשקשי בבגרותו. על הגזע וענפי השלד גדלים באופן לא קבוע קוצים, הנושרים כעבור שנים עם התבגרות העץ.
העלים מורכבים ולהם 3 עלעלים, מואורכים ודמויי אזמל, אינם משוננים וצבעם ירוק בהיר רענן. אורך העלעל המסיים  האמצעי 9-3 ס"מ ורוחבו כסנטימטר והוא הגדול יותר לעומת שני העלעלים הצדדיים.
הפריחה באביב, לא בולטת, כמו במרבית הסוגים במשפחת האלתיים. הפרחים קטנים בצבע צהוב-ירקרק, באשכולות קטנים באביב. הצמח דו-ביתי, פרחי זכר ונקבה על עצים נפרדים, הפרחים צופניים ומושכים דבורים. עצי הנקבה מייצרים פרי קטן, ענבה בקוטר 3 מ"מ – בתחילה בצבע ירוק, מאדים בהמשך, ובהבשלה בסתיו מתייבש והופך לשחור.
אוג משתלשל הוא עץ קטן, חזק, עמיד, קצב צימוחו מהיר, מאריך שנים, אין לו שורשים אגרסיביים, חסכן במים ומתאים לשתילה בכל אזורי הארץ, כולל בקעה, ערבה וההר הגבוה, בתנאי שמש מלאה וגם בתנאי צל. העץ יגדל בכל סוגי הקרקע, כולל באדמות שוליות. בשנים הראשונות לשתילה חייבים לעצבו על גזע אחד לצורת עץ, אחרת יתקבל שיח גדול ולא מאורגן.
הפֵּרות והזרעים מתפזרים ונובטים באקראי בגן מושקה. למרות סגולותיו, לא ניתן למצוא אותו במשתלות, ולמיטב ידיעתי הוא שתול רק באילנות, במשתלת קק"ל בגילת ובצדי כביש 40, סמוך לסתרייה. בצדי הכביש נשתלו הצמחים בשנת 1997, והם גדלים שם ללא תוספת השקיה, מפארים את הדרך. שם, ללא תוספת השקיה, אין נביטה אקראית.
מומלץ לשתול מין זה בגינה קטנה, בפטיו, ליד ברֵכה או סמוך לבית הודות למערכת שורשים שאינה אגרסיבית, ואין חשש מפגיעה במערכת ביוב או במשטחים מרוצפים. מומלץ לשתילה בצדי דרכים, בפארקים ובחורשות. הריבוי נעשה ע"י זרעים, הנובטים בקלות. כדאי לשקול ריבוי וגטטיבי של צמחי זכר כדי למנוע אפשרות של נביטה לא רצויה בעתיד.
כתבה סימה קגן



תמונות נוספות: