איקליפטוס פולכלה

הדפסה
  Eucalyptus pulchella שם מדעי
  White Peppermint Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, דרום מזרח טסמניה מוצא
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס פולכלה
צילום: © נעם עביצל   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

 איקליפטוס פולכלה הוא עץ נאה בעל צורה בכותית. גודלו בינוני: באוסטרליה, ארץ מוצאו, הוא מגיע לגובה 25 מ'. הגזע שלו חלק בצבע לבן עד אפור חיוור, לעתים מכוסה בבסיסו בקליפה גסה. הקליפה מתקלפת מהגזע ברצועות ארוכות ולעתים מדובללות בסמוך לקרקע. העצה חומה בהירה וכבדה מעט.
העלים של העץ הבוגר בעלי צבע ירוק כהה אחיד, מסורגים, ישרים, העורקים היוצאים מן העורק הראשי מטושטשים. העלים צרים והולכים ונעשים מחודדים בקצותיהם. אורכם 10-5 ס"מ ורוחבם קטן מ-0.5 ס"מ. על שום צורתם הסרגלית של העלים הוא נקרא בעבר  E. linearis ותורגם לעברית כאיקליפטוס סרגלי, אך שם זה אינו מקובל עוד כיום.
העלים של עץ זה מדיפים ריח מנטול עז וחריף, שממנו נגזרים שניים משמותיו באנגלית.
העלים היובניליים (של השתילים ושל העצים הצעירים מאוד) ירוקים־כחלחלים, נגדיים, יושבים ללא פטוטרת, צרים, חרמשיים ומחודדים בקצותיהם.
הפרחים מקובצים בסוככים מורכבים, הנישאים על ענפונים קטנים, והמכילים בד"כ יותר מ-11 פרחים בכל תפרחת. הפרחים נישאים על עוקצים זעירים ישרים או זוויתיים באורך של כ-3 מ"מ. הפרחים קטנים מאוד: אורכם וקוטרם עד 4 מ"מ. האבקנים, המקנים את הצבע לפרח, הם בצבע לבן או קרם. מכסה הפרח, המכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם, נושר בעת שהאבקנים מתיישרים, ודוחפים אותו החוצה, ואז מתגלה הפרח האופייני, הבנוי מאבקנים ועמוד עלי על מצע נטול עלי גביע ועלי כותרת. האוֹפּ֪רקוּלוּם הוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם הוא ביוונית eu- kaluptos ומשמעותו מכוסה היטב. האופרקולום צורתו במין זה היא כשל חצי כדור וגובהו ורוחבו דומים לממדי מצעית הפרח.
הפרי צורתו כדורית או פירמידלית חתוכה במישור העליון שבו נמצאים גם המכסים של פתחי הזרעים.
הפריחה של העץ בטבע היא בעיקרה באביב המאוחר בחודשים אוקטובר-נובמבר אך בעצים שונים היא יכולה להיות גם לכל אורך השנה. אורך הפֵּרות עד 7 מ"מ.
בטבע גדל איקליפטוס סרגלי בדרום האי טסמניה. הוא צומח שם על אדמות בזלת מנוקזות היטב ברום 450-150 מ' ובאזור ממוזג קריר, שבו הקיץ גשום, אם כי עיקר המשקעים הם בגשמי חורף והממוצע השנתי הוא 700-600 מ"מ.
פירוש השם הלטיני של המין pulchella הוא שילוב של המילים יפה מאוד וקטן.
העצה שלו משמשת ליצירת נייר ולהסקה. זהו עץ מצוין לנטיעות נוי בגנים ובפארקים כעץ בכות שאינו מגיע לממדים גדולים מדיי. בישראל לא ידוע על נטיעות שלו ביערות קק"ל ואף לא בפארקים ובגינות.
האיקליפטוס משתייך למשפחת ההדסיים, הכוללת 5650 מינים של צמחים מעוצים ירוקי עד ב-150-130 סוגים שונים. המוכרים ביניהם הם ההדס, הגוייאבה, הפיג'ויה והקליסטמון. הסוג איקליפטוס מונה כ-700 מינים והוא הסוג הניטע ביותר כיום במטעים מסחריים בעולם לצורך תפוקת עץ.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: