איקליפטוס כדורי

הדפסה
  Eucalyptus pilularis שם מדעי
  Blackbutt Common name
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מזרח מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

איקליפטוס  כדורי
צילום: © שרה גולד   אילנות, 5-2015
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס כדורי הוא עץ גדול וגבוה המגיע לגובה 50 מ' ולקוטר של 3 מ'. שני הפרטים הגדולים ביותר מצויים בפארק במדינת ניו סאות וולס שבאוסטרליה: גובהם 64 ו-69 מ' וקוטרם בגובה החזה 4.1 ו-3.59 מ' בהתאמה. פרט בגובה 85 מ' נפל בעבר ליד העיר Bulli בניו סאות וולס.
העץ נחשב לאחד משלושת האיקליפטוסים החשובים ביותר לייצור עץ (בנוסף למינים א' גלובולוס וא' גרנדיס). בייעור נעשה בו שימוש רב בזכות קצב גידולו המהיר ויכולת ההתחדשות שלו לאחר כריתה. העצה בהיקף הגזע נוחה לעיבוד ועמידה למזיקים. צבעה של עצת הליבה צהוב-חום עד חום בהיר, יש לה מרקם גס יחסית, קשה וחזקה  ואינה נוחה לעיבוד. עצת האיקליפטוס הכדורי משמשת בעיקר ליצירת עמודים, אדני רכבת, ריצוף (רצפת בית הפרלמנט בבירה קנברה עשויה מעץ זה), לבנייה, ליצירת משטחים ודֶקים, לציפוי עץ ואפילו ליצירת רהיטים.
הסות (קליפה) של איקליפטוס כדורי גסה, צבעה אפור-חום ומרקמה ספוגי והיא מצטברת בשכבות על פני הגזע עד כמחצית גובהו. בחלק העליון של הגזע ועל הענפים הסות חלקה, צבעה קרם מבריק ולעתים מופיעים עליו קווים מקושקשים של נבירת זחלי חרקים. לענפים הדקים חתך בצורת רבוע.
העלים היובניליים נגדיים, דמויי רומח רחב וצבעם בהיר יותר בצד התחתון. אורכם 17 ס"מ ורוחבם 4 ס"מ. העלים הבוגרים מסורגים, לא סימטריים בבסיסם, צבעם ירוק כהה מבריק אחיד בשני צדיהם וצורתם כרומח, כפוף מעט  כמגל. אורך העלים הבוגרים 9 עד 16 ס"מ ורוחבם 1.4 עד 3 ס"מ. העלים נישאים על פטוטרות שלהן חתך רבוע.
התפרחות בצורת סוכך, יושבות בחיק העלים והן כוללות 2 עד 15 פרחי אבקנים נטולי עלי עטיף בצבע לבן. עמוד התפרחת שטוח באורך 1 עד 1.7 ס"מ ועליו נישאים עוקצי הפרחים שאורכם 0.3 עד 0.6 ס"מ. ניצני הפרחים דמויי אַלָּה או כישור באורך 0.8 עד 1.1 ס"מ וברוחב 0.4 עד 0.5 ס"מ. מכסה מצעית הפרח והאבקנים מכונה אוֹפּ֪רקוּלוּם וצורתו חרוט או מקור. האופרקולום הוא החלק המאפיין את הסוג איקליפטוס ופעולתו לכיסוי ניצן הפריחה נותנת את שמה לאיקליפטוס: ביוונית eu-kaluptos פירושו "מכוסה היטב". עם התיישרות האבקנים הרבים שעל מצעית הפרח הם דוחפים את האופרקולום כלפי מעלה, הוא ניתק ונושר לקרקע.  מועד הפריחה בישראל בחודש מאי.
לפֵּרות צורה כדורית או כדור קטום שקוטרו 1.1 ס"מ. לפרי 4 פתחים לפיזור זרעים. צורת הפרי דמוית הגלולה הקנתה לאיקליפטוס זה את שמו המדעי שמקורו במילה הלטינית pilula שפירושה גלולה או כפתור עגול.
בית גידולו הטבעי של העץ בדרום מזרח אוסטרליה באזורים לחים של יערות חופיים, החל מאזור החופים הדרומיים של ניו סאות וולס וכלה בחופי דרום קווינסלנד. העץ גדל ברום 0 עד 800 מ' על קרקעות חופיות של חול וסילט אך גם על קרקעות חרסיתיות וולקניות. איקליפטוס כדורי מגיע לממדי ענק במדרונות בסמוך ליערות הגשם. בבית גידולו הטבעי חם ולח וכמות המשקעים השנתית הממוצעת נעה בין 900 ל-2,000 מ"מ. העץ נחשף לקרה רק באזורים הגבוהים, שם הוא גדל רחוק מן החוף. איקליפטוס כדורי נפוץ בד"כ כעץ שולט ביערות שבהם גדל. העלים משמשים כמזון לקואלות.
איקליפטוס כדורי הופץ וגדל בהוואי, בניגריה ובברזיל. בישראל הוא לא נמצא באזור אקלים מתאים לגידולו ועל כן לא ניטע ביערות.
השם האנגלי המקובל Blackbutt מתייחס לבסיס הגזע השחור לאחר שמתחוללת שרֵפה. בדרום מזרח קווינסלנד יש עיירה ואזור הנקראים בשם האיקליפטוס הזה.
איקליפטוס הוא סוג במשפחת ההדסיים, הכוללת כ-150 סוגים שונים. בארצנו נמצא רק מין אחד ממשפחה זו הגדל בטבע והוא ההדס המצוי - אחד מארבעת המינים שעליהם מברכים בחג הסוכות. פרט לו אנו מכירים בישראל את עצי הפרי גויאבה ופיג'ויה ואת צמחי הנוי קליסטמון ומללויקה.
מלבד איקליפטוס כדורי כלולים בסוג איקליפטוס עוד כ-700 מינים ואלפי תת מינים. האיקליפטוס הוא סוג העץ הנפוץ ביותר בעולם בנטיעת יערות ומטעים לייצור עץ (בעיקר לנייר). כיום מקורם של עיקר המטעים הנטועים באיקליפטוסים (בברזיל ובסין המובילות בנטיעות) בריבוי מתרביות רקמה של עצים בני כלאיים.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: