קורימביה פפואנה

הדפסה
  Corymbia papuana שם מדעי
הערה שם ערבי
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, צפון מזרח מוצא
צמח מיובא אלרגני צופני

קורימביה פפואנה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 3-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

קורימביה פפואנה היא עץ המגיע לגובה 40 מ'. בצוואר השורש העץ יש התעבות של איבר אגירה המוכר באיקליפטוסים והנקרא lignotuber. הסות (קליפה) חלקה, לבנה עד קרם או אפורה-ירקרקה בעת שנחשפת. בחלק התחתון – עד גובה של 4-0.5 מ' – הסות כהה, קשה וגסה והחריצים שבה יוצרים מעין פסיפס או קשקשים. הצבע הלבן של הסות המכסה את הגזע ואת הענפים וצורתם העקלתונית של הבדים מקנה לעץ צורת שֵׁד ועל כן השם האנגלי Ghost, המצטרף לשם Gum שניתן לאקליפטוסים וקורימביות שהסות שלהם חלקה ומתקלפת.
העלים היובניליים נישאים על פטוטרות קצרות והם נגדיים או מעט מסורגים. העלים הנמוכים אליפטיים או דמויי ביצה. העלים הגבוהים יותר מוארכים, בסיס העלים מתחדד כלפי הפטוטרת הנושאת את הטרף. אורך העלים 19-5 ס"מ ורוחבם 11-2.2 ס"מ.
העלים הבוגרים מסורגים ולהם פטוטרות באורך 2.5-0.7 ס"מ. צורתם כרומח, אורכם 21-9 ס"מ ורוחבם 3.5-1.6 ס"מ. לטרפי העלים צורה גלית או שטוחה, בבסיסם הם מחודדים כלפי הפטוטרת. העורקים על פני העלה בזווית 450 כלפי העורק המרכזי של העלה והרישות שלהם צפוף עד צפוף מאוד. כן אפשר להבחין בעורקי השוליים ליד שפת העלה.
לתפרחת צורת מכבד (אשכול). קורימביה פפואנה משתייכת לקבוצה הכוללת שמונה מינים מאותו סוג, המכונים כולם בשם Ghost Gum על שום צבע הסות וצורת הבדים. מתוך קבוצה זו ארבעה מינים, ובכללם קורימביה פפואנה, מתאפיינים בתפרחת שצורתה מכבד ושאינה נפוצה בקרב איקליפטוסים וקורימביות. לסוגים אלה תפרחת בצורת סוכך. כל ארבעת מיני הקורימביות הללו כונו בעבר Eucalyptus papuana. למכבד ציר מרכזי וממנו יוצאים – החל ממרחק של 1.8-0.5 ס"מ מבסיסו – 5-2 עוקצי תפרחות הנושאים כל אחד 7-3 פרחי אבקנים. כל פרח נישא על עוקץ באורך 0.8-0.2 ס"מ. ניצני הפרחים דמויי אגס. אורכם 0.6-0.5 ס"מ ורוחבם 0.5-0.4 ס"מ. כל ניצן כולל מצעית שבה אבקנים כפופים ועמוד עלי והיא מכוסה במכסה המכונה אופרקולום. בהתיישר האבקנים הכפופים הם דוחפים את האופרקולום וגורמים לניתוקו מהמצעית ולנפילתו לקרקע. צבע הפרחים לבן-קרם ויש להם צוף וריח טוב.
הפֵּרות דמויי חבית או עם צוואר צר יותר כמו כד. אורך הפֵּרות 1.2-0.7 ס"מ ורוחבם 0.8-0.6 ס"מ. הדופן של הפרי צרה ומסתיימת כלפי מעלה בצורת דיסק שעליו 3 מכסי זרעים. הזרעים חומים, רוחבם 0.4-0.3 ס"מ, שטוחים או בצורת צלחת וחלקים.
קורימביה פפואנה גדלה בטבע בדרום פפואה ניו-גינאה ובאיים הקרובים לה, וכן בחלק הצפוני של חצי האי יורק, בפינה הצפונית ביותר של יבשת אוסטרליה במדינת קווינסלנד. העץ גדל שם כמרכיב של סוואנות עצים במישורים ובאזורים משופעים מעט. העץ קיבל את שמו המדעי כמו גם העברי – פפואנה – על פי אזור התפוצה של המין שרובו מצפון לאוסטרליה ומשתרע באי הגדול פפואה ניו-גינאה.
בספרות העולמית מציינים תצפית של החוקר הישראלי רנה קרשון מ-1976 שלפיה היום הארוך בישראל מגביל את הפעילות והחיוניות של עץ זה הגדל בטבע באזור טרופי לח, המתאפיין רק בשינויים קלים באורך היום בין חורף לקיץ.
הסוג קורימביה הוא סוג חדש הכולל 121 מינים ששויכו בעבר לסוג איקליפטוס והופרדו ממנו באמצע שנות ה-90. ההפרדה נעשתה לאחר בדיקות ביוכימיות, השוואת DNA ובדיקות מעבדתיות אחרות. ההבדל המורפולוגי היחיד, שעליו הצביעו הבוטנאים שהפרידו סוג זה ושאפשר לראותו במיני קורימביה אחרים, נמצא בסוככי הפרחים המרכיבים את התפרחות. לעוקצים נושאי הפרחים באיקליפטוס אורך שווה; כך נוצר סוכך פריחה בעל מבנה כיפתי. לעומת זאת ברוב מיני הקורימביה סוכך הפריחה שטוח בשל אורכם השונה של העוקצים נושאי הפרחים: החיצוניים ארוכים מהפנימיים. השם Corymbia עצמו מתאר את צורתו השטוחה של סוכך התפרחת המאפיין סוג זה –Corymb.
בישראל לא נוטעים את העץ ממין זה, לא בייעור ולא בנוי, וגם לא ידוע על עצים נוספים ממין טרופי זה הגדלים בישראל מחוץ לארבורטום אילנות.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: