טרמה מזרחית

הדפסה
  Trema orientalis שם מדעי
  Pigeon Wood Common name
קנאביים
Cannabaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אסיה, אפריקה, מרכז מוצא
צמח מיובא

טרמה מזרחית
צילום: © שרה גולד   אילנות, 6-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

הטרמה המזרחית היא שיח או עץ לא גדול הקרוב לסוג מיש. תכונות בית הגידול קובעות את אופיו: הוא יתפתח לעץ על גזע זקוף ויגיע לגובה 18 מ' באזורים גשומים מיוערים או יהיה שיח באזורי סוואנה. הקליפה אפורה עם עדשתיות ניכרות. הענפונים בשנה הראשונה ירוקים, מכוסים בדלילות בשערות בהירות ולהם עדשתיות משועמות ניכרות. 
העלים פשוטים, מסורגים, משוננים בשוליהם, ובסיסם בדרך-כלל אינו סימטרי. קצה העלה מחודד. אורך העלים בד"כ 7 – 15 ס"מ, אבל בבתי גידול קשים יכולים להגיע רק ל-2 ס"מ, ובבתי גידול עשירים במיוחד עד 20 ס"מ. העלים הצעירים שעירים וקשיחים מעט, והופכים רכים יותר עם התבגרותם. צידם התחתון לפעמים בהיר. באזורי אקלים מסוימים העץ יכול להיות נשיר.
הפרחים קטנים, ירקרקים וצומחים באשכולות קטנים וצפופים מבסיסי העלים, בדרך כלל חד-מיניים אבל מופיעים גם פרחים דו-מיניים. הפריחה נמשכת בדלילות רוב השנה פרט לחודשים הקרים. הפרחים מואבקים ע"י חרקים, כולל פרפרים ודבורים. 
הפירות עסיסיים, עגולים ומשחירים בהבשלתם, בסתיו או באביב. לעתים קרובות מכל אשכול מבשיל פרי יחיד. הפירות נאכלים ע"י ציפורים ועטלפי פירות.
הטרמה המזרחית נפוצה באזור החם של העולם הישן, בין מרכז אפריקה ודרומה, דרום ערב, הודו, דרום מזרח אסיה ועד יפן, אינדונזיה וצפון אוסטרליה.
התפתחותו של מין זה אופיינית למין חלוץ. הוא נובט וגדל במהירות בבתי גידול לחים מופרעים. הוא מתפתח היטב בסוגי קרקע רבים כולל בקרקעות דלות, בזכות יכולתו לקשור חנקן בשורשים. 
תכונות אלה מתאימות אותו לגינון באזורים קשים, והוא אכן עץ מבוקש לשימור קרקע בדרום מזרח אסיה. 
יחד עם זאת בארצות הברית המין מוגדר כצמח פולש ונמצאו אוכלוסיות שלו בפלורידה ובחלק מאיי הודו המערבית. פגיעה בשורשים עשויה לגרום לצמיחת גזעים חדשים בריחוק מהעץ, תכונה אשר מקשה על הדברתו.
העצה שלו אינה איכותית אבל שימשה לייצור פחמים. במקומות אחדים העלים אף שימשו למאכל. הקליפה משמשת לייצור חוטים לחכות ולחבלים. הקליפה, העלים והפירות משמשים להפקת תרופות עממיות למגוון גדול מאד של מחלות. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות אכן מצאו חומרים פעילים רבים בעלי השפעה על מצבי מחלה שונים 
בגלל התפוצה הרחבה כל כך בעולם העץ זכה לשמות עממיים רבים וכן לשמות מדעיים רבים. אחד משמותיו בעבר היה מיש מזרחי. מקור השם Trema הוא ביוונית, והוא מתייחס לנקבים בגלעין הפרי. בסוג Trema כ-15 מינים בעולם. בתקופות שונות חלק ממיני הסוג שויכו לסוג Sponia או נכללו בסוג מיש (Celtis).
בעבר שויך כל הסוג Trema למשפחת המישיים אך כיום מקובל לכלול את שתי קבוצות הסוגים במשפחת הקנאבוסיים.
כתב עמי זהבי



תמונות נוספות: