טרמינליה הודית

הדפסה
  Terminalia arjuna שם מדעי
  Arjun Tree Common name
קומברטיים
Combertaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אסיה, הודו מוצא
צמח מיובא

טרמינליה הודית
צילום: © שרה גולד   אילנות, 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

טרמינליה הודית היא עץ מהיר גידול ומאריך ימים, ירוק עד או נשיר מותנה בגודל בינוני-גדול שמגיע לגובה 25 מ' ויוצר נוף רחב במיוחד המגיע לקוטר 8-6 מ'. העצים הבוגרים מפתחים שורשים תומכים לגזע שיוצאים ממנו כצלעות וממשיכים כשורשים על פני הקרקע בדומה למיני פיקוס רבים. הסות (הקליפה) חלקה ועליה טלאים סיביים מעוצים מעטים. הענפים יוצאים מן הגזע בדורים אופקיים כמעט ובהתבגרם הם מתכופפים בקצותיהם כלפי מטה.
העלים יוצאים בקצוות של הענפים (זה מה שהקנה לסוג Terminalia את שמו) וגם הם, כמו הענפים סביב הגזע, סדורים בדורים סביב הענפים. העלים הצעירים צרים ומאורכים והופכים עם בהתבגרם למשולשים עד מלבניים. התרחבות העלים היא מהבסיס שלהם כלפי קצותיהם. לעלים צד עליון ירוק מבריק והתחתון אפור יותר, פניהם חלקים. מעלי העץ ניזון בהודו הטוואי Antheraea paphia שהזחל שלו טווה את מעטפת הגולם בקורי משי שיש להם שימוש מסחרי לייצור בדים.
הפרחים דו מיניים, קטנים מאד וצבעם לבן עד צהוב בהיר. הפריחה באביב בין מרץ ליוני. הפירות מופיעים בסתיו בין ספטמבר לנובמבר. הפירות הבשלים מכונפים ובצדיהם נמצא חמש כנפיים. אורכם 5.0-2.5 ס"מ וצורתם והמבנה שלהם (ללא הכנפיים) המזכירה שקד נתנה לעץ את כמה משמותיו האנגליים.
מהסות (קליפה) של העץ מפיקים כבר 3,000 שנים תרופה מסורתית ברפואה ההודית (Ayurveda), שנראית כמו חלב מרוכז ומשמשת לטיפול במחלת לב, פצעים, דימומים ואולקוס. כמו כן משתמשים בתרופות המופקות מן העץ להגנת הכבד, להורדת כולסטרול, לבעיות בעיכול  ולהסדרת מערכת הנשימה ומניעת שיעול.
השם של המין arjuna נקרא על שם הגיבור של האפוס ההינדי מאהאבאראטה, הכתוב בסנסקריט. לפי התורה הבודהיסטית העץ אמור לעזור להארה רוחנית.
העץ גדל בטבע לאורך גדות נהרות ועל ערוצי נחלים יבשים במערב בנגל ובמרכז הודו. בשל דרישות העץ, להשקיה קבועה כל הקיץ (שהפסקתה עלולה להביא לנשירת כל עלי העץ), לקרקע מנוקזת ולא מלוחה ושאינה מכילה גיר, ובשל רגישותו לקרה וליובש בימי שרב, טרמינליה הודית הינה מין נדיר כעץ נוי בישראל וגדלה רק בשפלת החוף (כולל העץ שנמצא בארבורטום אילנות) ושפלת יהודה.
בסוג טרמינליה נמנים כ-100 מיני עצים שונים שמרבים מהם מפיקים חומרי רפואה.
משפחת הקומברטיים שייכת לסדרת ההדסיים והיא כוללת 600 מיני צמחים בעלי פרחים המחולקים ל-18 סוגים, ששלושה מהם גדלים כמנגרובים. הסוגים השייכים למשפחה פזורים כולם באזורים הטרופיים והסובטרופיים ביבשות השונות. הסוג הגדול במשפחה הוא הקומברטום שעל שמו קרויה המשפחה ומשתייכים אליו 300 מינים שונים. שם לטיני זה Combretum הוא שם מושאל, שניתן לראשונה ע"י פליניוס הזקן במאה ה-1 לספירה לצמח מטפס שמהותו כיום לא ברורה. בנוסף לטרמינליה הודית נמצא ממשפחה זו בישראל עוד מיני צמחי נוי בישראל נפוצים כגון אלמון הודי וקומברטום קטן-עלים. משפחת הקומברטיים מאופיינת בהרבה סוגים ומינים שניתן להפיק מהם תרופות.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: