צפצפה קנדית מכלוא

הדפסה
  Populus X canadensis שם מדעי
  Hybrid Black Poplar Common name
ערבתיים
Salicaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
משונן שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אמריקה הצפונית, צפון מוצא
צמח מיובא

צפצפה קנדית מכלוא
צילום: © שרה גולד   אילנות, 6-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

צפצפה קנדית מכלוא היא תוצר של הכלאה בין צפצפה שחורה, המוכרת לנו מישראל ומוצאה ממרכז אסיה עד אירופה, לבין צפצפה P. deltoids, הנפוצה במזרח יבשת צפון אמריקה ופירוש שמה הוא צפצפה בעלת עלה משולש והמכונה גם: Eastern cottonwood  ו-Necklace poplar. 
צפצפה קנדית מכלוא היא עץ שלכת שצמרתו דמוית ביצה או חצי כדור. העץ מתנשא לגובה 40-25 מ' וקוטר צמרתו 15-9 מ'.
הגזע רחב וישר, הסות (קליפה) סדוקה, צבעה אפור בהיר בעצים צעירים והופך לאפור כהה עם התבגרותם. העלים מסורגים, נישאים על פטוטרות, צורתם משולשת עם בסיס רחב וצלעות מעוגלות, בקצותיהם התארכות מחודדת. אורכם  8-7 ס"מ, צבעם ירוק מבריק בצדם העליון, וירוק בהיר חסר ברק בצדם התחתון. שולי העלים משוננים מעט ושעירים. בעת הלבלוב צבע העלווה אדמדם ולעת שלכת הצבע הירוק הופך לצהוב.
צפצפה קנדית מכלוא היא עץ דו-ביתי, כלומר נמצא עצים זכריים ונקביים. הפריחה בסוף החורף, בחודשים פברואר-מארס, בעצים העומדים בשלכת, עוד לפני הנצה ולבלוב של העלים החדשים. הפרחים קטנים, מקובצים לתפרחת דמוית מחרוזת השמוטה כלפי מטה. התפרחות הזכריות הן מחרוזות באורך 15-7 ס"מ וצבען אדמדם. בכל פרח זכרי יש 10-6 מאבקים. התפרחות הנקביות ירקרקות ואורכן 15-10 ס"מ.
חודש לאחר התחלת הפריחה מבשילים הפֵּרות ומפזרים את הזרעים. הפֵּרות גליליים, צורתם כגלולה, צבעם חום  וקוטרם 0.8 ס"מ. לכל פרי שני מכסים. כשהזרעים משתחררים מהפֵּרות הם עטופים בפלומה לבנה. בשל השערות הלבנות, המתפזרות עם הזרעים וצובעות בלבן את הסביבה, נקבע שמו האנגלי של אחד משני מיני עצי האם – Cottonwood; שמו האנגלי של המין השני הוא Cotton tree. השם Cottonwood משמש גם כשם גנרי לעוד כמה מיני צפצפות.      
העץ ניטע ביערות לייצור עצה או להפקת נייר. לצפצפה קנדית מכלוא יש קלונים רבים הנבדלים זה מזה בדרישותיהם הסביבתיות, באופן גידולם, בגודל העלים ובצורתם. 
הסוג צפצפה כולל 35-25 מינים של עצי שלכת, הגדלים כולם בחצי הכדור הצפוני באזורי אקלים ממוזגים וקרים. לעץ הצפצפה, ובמיוחד למיני מכלוא שימוש רב לייצור נייר, גפרורים ושאר מוצרים של עץ קל ונוח לעיבוד. 
בישראל נוסו בשנות ה-60 עצי צפצפה מכלוא בנטיעות לתפוקת עץ, וכמה חוקרים וחקלאים אף ציפו מהן להפיק 8 מ"ק עץ לשנה לדונם. על אף השקיה מרובה ודישון שקיבלו השתילים בקרקע חקלאית הם לא הגיעו לרבע מהתפוקה שציפו מהם הנוטעים. חלקות של עצים כאלה היו ביגור ובגונן. 
הצפצפה משתייכת למשפחת הערבתיים, הכוללת 3-2 סוגי עצים ושיחים, בהם כ-350 מינים. המשפחה מתאפיינת בפרחים זכריים ונקביים נפרדים המואבקים ע"י רוח ובזרעים קטנים. מקור השם של משפחת הערבתיים שאליה משתייך הסוג צפצפה הוא ככל הנראה מהשפה הקלטית: צירוף שתי מילים המרכיבות שם זה – "קרוב למים" – מציין מאפיין של בית הגידול של העצים ממשפחה זו. השם הלטיני של הסוג צפצפה באנגלית ובלטינית פירושו כבעברית ויש כאן תצליל (אונומטופאה) לרחש המצפצף שמשמיעים עלי העץ עת עוברת בהם רוח.
צפצפה קנדית מכלוא אינה ידועה בישראל כמין המשמש כיום לייעור ולנוי ואף לא לייצור עץ. לפיכך העצים הנטועים באילנות הם ככל הנראה יחידים במינם. צריך להיות זהירים שכן עצים אלה עלולים ליצור בני כלאיים עם עצי צפצפה שחורה הגדלים באילנות ובסביבה הקרובה.
כתב צבי אבני


תמונות נוספות: