אורן טוריי

הדפסה
  Pinus torreyana שם מדעי
  Torrey pine Common name
אורניים
Pinaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מחטני צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אמריקה הצפונית, מערב מוצא
צמח מיובא

אורן טוריי
צילום: © שרה גולד   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף


אורן טורי הוא עץ מחט קטן ומהיר גידול, בעל צמרת רחבה עד שטוחה שאינה רגולרית. בשונה מעצי מחט המוכרים בישראל מחטיו הארוכות מקובצות בחמישיות.  העץ בגובה 8-14 מ' קוטר גזע 20-40 ס"מ. הפרט הגדול ביותר מגיע לגובה 23 מ' וקוטר 1 מ'. בטבע העצים כפופים ונטויים, אך בעומדים נטועים בצפיפות הם ישרים ונאים. העצה רכה מחוספסת ומגורענת.
לאורן טורי קליפה אדומה חומה עד אדומה סגולה מחורצת בסדקים ארוכים שביניהם תלמים בצורת קשקשים. הענפים היוצאים מהגזע מסורגים. המחטים דקות (2 מ"מ) וארוכות (25-30 ס"מ), וצבען ירוק כהה. שורות הפיוניות על המחטים יוצרות שולים משוננים וקצות המחטים מחודדות. המחטים מקובצות, כאמור, בחמישיות הנתונות בתוך נדן באורך 2 ס"מ, המחטים מתקיימות על העץ 3-4 שנים.
לאורן טורי אצטרובלים שנישאים על עוקצים שאורכם 4 ס"מ. האצטרובלים כבדים ומסיביים באורך וברוחב של 8-15 ס"מ. צבעם הופך, עם הבשלתם הנמשכת 3 שנים, מצהוב לאדום-חום מבריק. הזרעים אכילים. הם צרים ומעוגלים בגודל 16-24 מ"מ. הזרעים של אורן טורי הם הכבדים ביותר מבין הזרעים של כל מיני האורנים בצפון אמריקה. צבעם חום ולהם כנף באורך 15 מ"מ.
אורן טורי גדל באופן טבעי באזור מצומם מאד במחוז סן דייגו שבקצה הדרומי של קליפורניה ובאי סנטה-רוזה הסמוך לחוף אותה מדינה. תפוצתו בעבר הרחוק לפי ממצאים מאובנים הייתה רחבה והשתרעה עד מאות רבות של ק"מ צפונה מהאזור בו הוא גדל כיום.
אורן טורי אנדמי לקליפורניה. בטבע גדל רק בחורש החופי שעיקרו שיחי לענה וכל אוכלוסייתו בבית הגידול זה מונה 3,000 פרטים בלבד. בנוסף לאוכלוסייה זאת, מתקיימת אוכלוסייה קטנה באי סנטה-רוזה של תת המין insularis – "של האי". זהו המין הנדיר ביותר מבין 31 מיני האורנים הגדלים בארה"ב ומופיע ברשימת המינים המוגנים הנמצאים בסכנת הכחדה. אזור גידולו ברום מ-0 עד 500 מ' על אבן חול ובחול.
ככל הידוע, משפחה האינדיאנית שהייתה בעלת השטח שבו גדל אורן טורי נהגה בעבר לשרוף מדי שנה את השטח ולזרוע הזרעים שהתפזרו מן האצטרובלים לשם הרחבת השטח הנטוע – מדובר, ככל הנראה, על הניסיון המוקדם ביותר הידוע לגידול עצי מחט ביבשת אמריקה. 
העץ מוערך כעץ בעל פוטנציאל לתפוקת עץ באוסטרליה וניו זילנד שם הוא גדל מהר יותר מאורן מקרין (P. radiata) על קרקעות חרסיתיות ועל צפחות העניות בנוטריינטים. הוא מגיע שם לגובה 20 מ' בגיל 20. גם כעץ נוי הוא מגיע לממדים גדולים בהרבה מאלו שמוצאים באוכלוסיות הטבעיות.
מקור השם העברי אורן הוא בצורך של עצים אלה לגדול באור שמש גלוי ולכוון את גידולם לאור. השם האנגלי של הסוג pine בא מהשם הלטיני pinus שמקורו בשורש האינדו-אירופי שבו שילוב של צמח ושרף pit + resin. השם של המין בעברית טורי, באנגלית Torrey pine והלטיני torreyana ניתן לכבודו של הבוטנאי האמריקאי הדגול John Torrey שפעל למחקר ולפרסום הפלורה של ארה"ב במאה ה-19 ושעל שמו נקרא גם סוג של עצי מחט .Torreya
אורן טורי אינו נפוץ בישראל וככל הידוע לא נטוע כעץ נוי או ביערות.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות:

הצמח במקורות