אורן ארוך-עלים

הדפסה
  Pinus roxburghii שם מדעי
  Chir Pine, Imodi pine Common name
אורניים
Pinaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
מחטני צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אסיה, הימאליה מוצא
צמח מיובא

אורן ארוך-עלים
צילום: © שרה גולד   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

אורן ארוך-עלים עץ מחט הגדל מהר ומגיע לגובה רב מאד של 50 מ' ולקוטר גזע 3 מ'. בעל נוף צר יחסית וצמרת מעוגלת. המחטים של עץ זה ארוכות ודקות, ערוכות בשלשות. העץ דומה מאד לאורן קנרי אך שונה ממנו בצורה המעוגלת של מרום צמרתו.
השם האנגלי pine בא מהשם הלטיני pinus שמקורו בשורש האינדו-אירופי שבו שילוב של צמח ושרף pit + resin. שם המין ניתן לכבודו של בוטנאי הסקוטי הדגול שחקר בסוף המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19 את צמחיית הודו: William Roxburgh. מקור השם העברי אורן הוא בצורך החיוני של עצים אלה לגדול באור שמש גלוי ולכוון את גידולם לאור. שם המין ארוך-עלים מבטא את מחטיו הארוכות במיוחד.
קליפת גזע העץ עבה בצבע אדום-חום עם חריצים עמוקים בסמוך לפני הקרקע. המחטים ירוקות צהבהבות, מקובצות בשלשות והן ארוכות מאד (20-35 ס"מ) ודקות.
האצטרובלים בצורת חרוט ודמויי ביצה אורכם 12-24 ס"מ ו-5-8 ס"מ רוחב בבסיסם בהיותם סגורים. הזרעים בקוטר 8-9 מ"מ ואחוזים בכנף שאורכה כ-4 ס"מ שבעזרתה מופצים ברוח. 
אורן ארך-עלים משמש בייעור כמקור לעץ החשוב המקומי ביותר בצפון פקיסטן, צפון הודו ונפאל. על אף היותו עץ רך נעשה בו שימוש נרחב לבנייה מקומית ולהסקה. כשאורן זה מגיע לגודל רב, הקליפה שלו יוצרת משטחים קעורים שניתן להורידם ולהשתמש בהם למטרות שונות כמו כיסויים ובניית סירות. מגזעי העצים המתים שנספגו בשרף קריסטלי מפיקים המקומיים חומר דוחה מים המשמש לתאורה לאורך זמן ולהתחלת בעירה. במחטים היבשות המצטברות בתת היער נעשה שימוש כמצע לריפוד עבור הבקר ומהמחטים הירוקות נעשים מטאטאי יד זעירים. מהשרף של העץ מפיקים שמן טרפנטין המשמש כממיס אורגני חשוב ביותר בתעשיית שונות ובצבעים. תודות לנופו התמיר והנאה ועמידותו ליובש ולחום משמש העץ לנטיעה כעץ נוי בשטחים ציבוריים ובפארקים.
אזור התפוצה הטבעי של העץ משתרע מצפון פקיסטן לאורך צפון הודו ועד נפאל ובוטאן. אורן ארך-עלים גדל ברום  500 - 2,300 מ' מעל לפני הים. בכל מרחב תפוצתו העצים אחידים ולא נמצאה בהם שונות כך שאין לו תת-מינים. במקום גידולו יוצר אורן זה שטיח עבה של מחטים המונע נביטה והתבססות של צמחים רבים בתת היער.
אורן ארך-עלים משמש כעץ נוי בכל הארץ, למעט באזורים יבשים, ונפוץ מאד בגינון. יתרונו על אורן קנרי ביותו עמיד יותר לתהלוכן האורן ולקרקעות גיריות. לא נעשה בו שימוש בייעור.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: