מללויקה לנסאולטה

הדפסה
  Melaleuca lanceolata שם מדעי
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, כל היבשת מוצא
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
עונת הפריחה
צמח מיובא צופני

מללויקה לנסאולטה
צילום: © שרה גולד   אילנות, 6-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

 מללויקה לנסאולטה היא עץ קטן או שיח גדול ירוק-עד, הגדל ל-7-5 מטר גובה וכ-3 מטר רוחב וקצב צימוח מהיר. הגזע קצר, והסתעפות ענפי המשנה מתחילה סמוך לקרקע, מה שנותן לו אופי שיחי. באופן כללי הצימוח צפוף, ולכן הוא יעיל במתן צל . קליפת הגזע מחוספסת בצבע אפור כהה. העלים דקים וקטנים, באורך 1.2 ס"מ וברוחב כ-1 מ"מ והם צפופים לאורך הגבעול והענפים. צבעם ירוק-כהה, אולם לבלוב העלים הצעירים בצבע ירוק בהיר.
הפריחה חלה בעיקר בקיץ, על תפרחות רפויות-לא צפופות באורך 4-2 ס"מ, צבע המברשות קרם-לבן. לעיתים מתחילה הפריחה בסוף האביב. תכונה אופיינית למין זה הוא הצימוח החדש המופיע בצבע ירוק בהיר. מללויקה לנסאולטה היא מין משתנה, בפרט כאשר הריבוי מזרעים, מתקבלת אוכלוסייה של צמחים השונים זה מזה הן באופי הצימוח והן בגובה. לעיתים מתקבל צמח שאופי הצימוח שלו שיחי, ולעיתים בעל אופי עצי ואז העץ עשוי להגיע עד 10 מטר גובה. במידה ורוצים להרבות ולשמר את אופיו של הצמח, מקובל להרבות אותו באופן וגטטיבי.
באוסטרליה היא גדלה סמוך לחופי הים ובחלקים היבשים של היבשת, על מגוון רחב של קרקעות, כולל אדמת חול בסיסית, על חמרה רדודה, ועל אדמת חול עמוק. כמות המשקעים באזורי התפוצה באוסטרליה 850-250 מ"מ גשם היורד בעונות שונות באזורים השונים: בקיץ, או רק בחורף או לסירוגין במהלך השנה. עמיד מטמפרטורות גבוהות ועד -5°C. מערכת השורשים צומחת לעומק ואיננה אגרסיבית. נחשב כצמח עמיד ליובש, עמיד לרסס מים מלוחים, עמיד לקרקעות מלוחות ומתאים במיוחד לשמש כמשבר רוח. רגיש לחוסר אוורור בקרקע ולמים עומדים.
מללויקה לנסאולטה, שנקראת גם מללויקה איזמלנית או מללויקה לבידה Melaleuca pubescens, נשתלה בארבורטום אילנות בשנת 1953, זהו שיח-עץ מאריך שנים, מתאים לשתילה בכל אזורי הארץ, בתנאי שמש מלאה, ובמגוון קרקעות, רצוי מנוקזות. כאמור הוא עמיד לקור וליובש וחסכן במים. בשנים הראשונות מומלץ להשקות באופן סדיר כדי שיתבסס בגן. אינו נתקף במזיקים או במחלות. מתאים לשתילה כאשר הוא מעוצב כעץ קטן ומצל בגנים קטנים, הודות למערכת שורשים שאינה אגרסיבית, לא תהיה בעיה של הרמת ריצוף. ישתלב כשיח גדול בגנים גדולים, בפארקים, כמשבר רוח ובצדי דרכים. מומלץ ביותר למרעה דבורים כי עשיר באבקה ובנקטר, ויגדל ללא תוספת השקיה. אפשר לשלבו בשיחייה בשילוב עם מינים חסכני מים נוספים. מין זה נמצא בארץ בשימוש גנני, בעיקר כשיח ולמרעה דבורים. אני ממליצה לשלב אותו כאשר הוא מעוצב כעץ קטן, במיוחד לגינות הקטנות, בהן קיים חוסר מתמיד לעצים קטנים וירוקי-עד, שלהם שורשים לא תוקפניים.
הריבוי מזרעים, אלא אם יש ענין להרבות קלון ספציפי, ואז יש להרבות וגטטיבי. כאשר הריבוי בזרעים, ניתן לאסוף את ההלקטים היבשים במהלך כל השנה, להניח על נייר לבן בחדר, והזרעים ישתחררו לנייר. מומלץ להנביט באביב במצע הנבטה מאוורר, ולשמור על לחות המנבטה. הנביטה תחל תוך 7 ימים בטמפרטורה של 25-10 מעלות. לאחר הנביטה מעתיקים לעציצים, ובמין זה, חובה להוסיף דשן-אוסמוקוט למצע הגידול. ללא תוספת הדשן, הצמחים לא יתפתחו.

הסוג מללויקה, מונה יותר מ-170 מינים והוא כולל עצים גבוהים, שיחים ובני שיח, ותכונה משותפת שכולם שהם ירוקי עד. ברשימת צמחי הנוי של משרד החקלאות, רשומים כ-35 מינים וזנים של מללויקה הגדלים בארץ. מוצא מרבית המינים ביבשת אוסטרליה, מכל רחבי היבשת ומתנאי אקלים מגוונים.
חלק גדול מין המינים עשוי להגיע לגיל 100 שנים ויותר. מרבית מיני המללויקה פורחות באביב ותחילת הקיץ.
כתבה סימה קגן



תמונות נוספות: