פיקוס מחוספס

הדפסה
  Ficus aspera שם מדעי
תותיים
Moraceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
לא יודע, איי האוקינוס השקט מוצא
צמח מיובא

פיקוס מחוספס
צילום: © שרה גולד   אילנות, 4-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

פיקוס מחוספס הוא שיח או עץ קטן המגיע לגובה 15 מ'. העץ גדל בטבע במזרח אוסטרליה ובאיים שבדרום מערב האוקיינוס השקט. פני העלים מחוספסים וצבעם הכללי אפור מבריק. העלים מסורגים, נישאים על פטוטרות קצרות שאורכן עד 2 ס"מ, וצורתם פשוטה מחודדת בבסיס ובקצה ומעוגלת בין שני הקצוות. אורך העלים 25-10 ס"מ ורוחבם 12-8 ס"מ. העלים א-סימטריים וצבעם ירוק בהיר. העלים בולטים בצבעם הבהיר העורקים ועורקי המשנה. עם הזמן השוליים של העלה הופכים מעט משוננים וקצהו חד יותר. בארצות מוצאו יש שנוהגים לבשל העלים ולהגיש אותם בצד מאכלים שונים.  
הפגות של הסוג פיקוס הן תפרחות שעטופות וסגורות פנימה בתוך מצעית הפרח שהיא עצמה גלגול של עלי לוואי. בכל פגה נמצא שלושה סוגי פרחים שונים: זכריים, נקביים ארוכים ונקביים קצרים. 
הבשלת הפגות נעשית בעזרת צרעות זעירות סימביוטיות למין זה שכולן משתייכות למשפחה בשם Agaonidae. מחזור חייהן של הצרעות כולל הטלה וגדילה בתוך הפגות על הפרחים הנקביים הקצרים, יציאה של הנקבות המופרות (הזכרים נטולי כנפיים) עם אבקה מהפרחים הזכריים להפריית הפרחים הנקביים הארוכים בפגות הבאות כשבאחת מהן הן תטלנה ביצים. הרימות שיגיחו מן הביצים יאכלו מן הפרחים הנקביים הקצרים ועם תום הגלגול ימשיכו בהפריה בתוך הפגה וכן הלאה. במקביל להתפתחות הצרעות מתפתחים זרעים בפרחים הנקביים הארוכים. הזרעים מופצים בפי ציפרוים ובע"ח אחרים האוכלים את הפגות. הפגות של פיקוס מחוספס עגולות בקוטר 2.5-1 ס"מ. עם התבגרותן והבשלתן של הפגות הופך צבען הירוק או הלבן עם פסים ירוקים לצהוב או אדום עם פסים ירוקים. 
בספרות יש הכוללים במין זה פיקוס אחר הגדל במזרח אוסטרליה ובאי ניו קלדוניה: F. fraseri  שהיה בעבר תת מין של פיקוס מחוספס. עץ זה דומה מאד לפיקוס מחוספס ומתאפיין אף הוא בפני עלה מחוספסים. באזור גידולו הוא גדל לאורך גדות נהרות ובמקומות בהם בורא היער עד רום של 300 מ'.
פיקוס מחוספס משמש כעץ נוי בצורתו המגוונת הידועה בשם Ficus aspera ‘Parcellii' שמקובלת באזורי הטרופיים והסובטרופיים החמים. צורה זו עמידה לתקופות קצרות בטמפרטורות נמוכות המגיעות ל-C30-. כעץ נוי נדרש לו אור שמש מלא או הצללה חלקית, אדמה עשירה בחומר אורגני ומנוקזת והשקיה לאורך כל הקיץ. בשל דרישותיו של עץ זה לא ידוע על שימוש בו כעץ נוי קטן בישראל.
השם הלטיני של המין aspera פירושו קשה, מחוספס או גס והוא מתייחס לפני העלים של העץ. שם זה גם תורגם לעברית וכך מכונה העץ "מחוספס". 
שמות העץ באנגלית מבטאים את קרבתו ודמיונו לתאנה בביטוי clown fig, את פני העלה המחוספסים והיוצרים מעין מוזאיקה מכנים בשם mosaic fig ובשם rough leale fig יש ביטוי נוסף ורשמי להיות העלה מחוספס. 
הסוג פיקוס כולל 850 מינים של עצים, שיחים, מטפסים אפיפיטים ואפיפיטים למחצה (כמו פיקוס רומפי) שמאכלסים את האזורים הטרופיים עם חדירה של מספר מינים קטן לאזורים סובטרופיים ומדבריים. כל המינים מאופיינים בפרח מיוחד סגור המופרה ע"י צרעה זעירה ייחודית לכל מין של פיקוס וכן בגומי החלבי שמפרישים חלקי הצמח השונים. 
פיקוס משתייך למשפחת התותיים שכוללת 40 סוגי צמחים הכוללים כ-1,000 מינים שונים הנפוצים באזורים טרופיים וסובטרופיים. הסוגים הבולטים במשפחה זו הם הפיקוס ותות. 
בישראל מוכרים כעצי פרי פיקוס התאנה לזניו השונים ותות. ממשפחה זו משמשים מיני פיקוס רבים וכן מיני תות כעצי נוי נפוצים בישראל. פיקוס התאנה שלו זנים רבים נטוע במטעים כעץ פרי ואף גדל כעץ בר במקומות רבים.  פיקוס השקמה שאינו יוצר בישראל זרעים (חסרה הצרעה המאביקה את הפירות) גודל בעבר כעץ תרבות לפרי ולהפקת עץ נשאר במקומות רבים כעץ הגדל בשטחים פתוחים ואף נוספו לו נטיעות רבות כעץ נוי וייעור. 
כתב צבי אבני
 


תמונות נוספות: