איקליפטוס מכלוא טרבוט

הדפסה
  Eucalyptus x trabutii שם מדעי
הדסיים
Myrtaceae
משפחה
חסר עלי כותרת מס' עלי כותרת
פשוט צורת העלה
תמים שפת העלה
נטע אדם בית גידול
עגול צורת הגבעול
עץ צורת חיים
אוסטרליה, מוצא
צמח מיובא אלרגני צופני

איקליפטוס  מכלוא טרבוט
צילום: © נעם עביצל   אילנות, 2-2014
© כל הזכויות שמורות לצלמים ולאתר צמח השדה.

מידע נוסף

איקליפטוס מכלוא טרבוט הוא מכלוא של איקליפטוס המקור עם איקליפטוס בוטריואידס (E. camaldulensis X E. botrioides).
העץ גדול ולגזע שלו קליפה סיבית. העצה אדומה וניתנת לעיבוד. העלים היובניליים מעוגלים בצורת רומח. העלים הבוגרים נושאים על פטוטרות קצרות, מסורגים, צורתם דמוית רומח עד מגל וצבעם ירוק בהיר. אורכם 15 עד 22 ס"מ ורוחבם 3 עד 4.5 ס"מ.
התפרחת בצורת סוכך הנושא 12-7. עוקץ הפרחים אורכו 8 עד 13 מ"מ. לניצנים מכסה חרוטי הנקרא אוֹפּ֪רקוּלוּם והוא החלק המאפיין והנותן לסוג איקליפטוס את שמו. מקור השם ביוונית eu- kaluptos ומשמעותו "מכוסה היטב". לאופרקולום של הניצנים של מכלוא זה בליטה מאורכת בדומה לזאת של איקליפטוס המקור. בפרח מעט אבקנים שצבעם קרם. הפירות חצי כדוריים מחולקים לארבע לשכות, בחלקם העליון השטוח בצורת דסקית צרה בולטים 4 מכסי זרעים משולשים.
מקור המכלוא במחקר שנעשה בידי יערנים צרפתים עת שלטו באלג'יריה. בשנת 1876 נטעו הצרפתים באל-עליה שבאלג'יר כ-120 קווים של מיני איקליפטוסים שנאספו באוסטרליה וייצרו מכלואים שלהם. יצירת המכלואים בין הקווים נועדה לייצר בני כלאיים שיצטיינו בגודל ובייצור העץ שלהם. זרעי המכלוא טרבוט הופצו ע"י הצרפתים למדינות נוספות וכך גם הגיעו, לישראל. מי שכתב ותיאר מכלואים אלה היה ב-1917 הצרפתיLouis Charles Trabut  שעל שמו מכלוא זה.
בעת שניטע ארבורטום אילנות בשנות ה-50 של המאה ה-20  ניטעו בו שתילים שהונבטו מזרעי המכלוא שנרכשו מהצרפתים שעדיין שלטו באלג'יריה. באילנות ישנם ארבעה עצים של מכלוא זה אך יש ביניהם שונות ניכרת במראה גזעי העצים, חלקם חלקים וחלקם מחוספסים ככל הנראה מכיוון שמקורם מזרעים.
מומחים לאיקליפטוסים מאוסטרליה העבירו ביקורת על יצירת המכלואים באלג'יריה וטענו שהזרעים שמהם יוצרו השתילים לא היו זרעים של מינים טהורים עם תכונות אחידות. לכן הם פסלו את התקיפות של המכלואים שנוצרו מהעצים שצמחו מאותם זרעים. בשנות ה-60 של המאה ה-20 נעשה שימוש במכלוא זה במחנות צהל ליד עכו ובגליל ים. הנטיעות נכשלו בשל שונות רבה בין הפרטים ולא המשיכו בהן.
כתב צבי אבני



תמונות נוספות: